Et 340

Elias07

Ny medlem
30 dec 2023
2
0
1
16
Fagersta
Jag har precis köpt mig min första gammskoter, en et 340
Startar på första rycket och går som en dröm.
Ett problem bara, när man stänger av han så startar han inte förns 5990 ryck senare. Oavsett utan choke, med choke , halv choke eller gas.
tändstiften såg bedrövliga ut så jag bytte dom iaf.
Vart ska jag börja kolla? Är ny på skruva så Inge dumförklaringar tack..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Prova ge den en sup soppa genom tändstiftshålen häll i hela två matskedar i varje cylinder. Om den startar då så är de fel på förgarsare. De har besvärliga förgasare som kan gå helt sönder invärtes som inte går att åtgärda. Men man skruvar isär dem och rengör allt som går och kollar att allt i gummiväg är ok. Kör gärna förgasaren i ultraljudstvätt också.
Men ibland kan de gå så illa att man måste köpa en beg förgasare och hoppas att den är bättre. Om man har full koll på förgasarbestyckning så kan man byta till vanligt förgasare typ Mikuni vm serien för då funkar de kallas och de går aldrig sönder.
Om den inte startar på en sup så är de statorns dubbla spolar som är väck och de kan va väck trots gnista. Lite mer långsökt fel är tändspolen du kan testa en annan tänspole från vad som hellst bara för test.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Primärspolen på en ET går aldrig sönder. Inte med mindre än fysiskt våld. Tändspolen eller CDI-boxen går sönder betydligt oftare, i jämförelse.
Om den är väldigt trögstartad så kan det bero på otäta vevaxeltätningar, dålig bränslepump eller förtätade munstycken i förgasaren.
Syndromet låter som tjuvluft genom vevaxeltätningarna, men det behöver inte vara det. Utan det kan bero på täta munstycken i förgasaren som gör att motorn går magert, och då blir cylindrar och allt väldigt varmt. En värme som gör att det uppstår ånglås i förgasare/insug.
Du kan testa med att öppna huven och lägga snö på insug och förgasare så att de kyls av. Startar den lättare då, så kan du nog räkna med att det är ånglås du råkar ut för.
Förhöjd värme kan bero på tjuvluft vid insug, cylinderfot eller vevaxeltätningar. Detta kollar du med att spraya startgas vid nämnda ställen med motorn igång, om varvtalet förändrar sig då så har du ett läckage som orsakar mager bränsleblandning.
Mager blandning blir det också om munstyckena i förgasaren är täta, så att de inte kan lämna ifrån sig bensin ordentligt.
Detta löser man genom att ta isär förgasaren och göra rent allt, och speciellt munstyckena. Använd tunna koppartrådar ifrån t.ex en lampsladd som du drar igenom munstyckena. Kopparen är mjukare än mässing, så de skadar inte munstyckena men tar bort beläggningarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Min et 340 fick både primärspole fel och otäta vevaxeltätning vid olika tillfällen. PTO sidans packbox va våldsamt trasig och då gick den som surt trots att man tycker den ska gå snålt och va en aning svårstartad men inte så svår som beskrivet här. Men om bägge sidornas packboxar läcker så lär den bli exremt svårstartad.