Ev. turboras på dragon fst?

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Hejsan!

Var ut idag och åkte, låg jämsides med farsan i lössnön och skickade på fullt, efter ca 2-3 sek på full gas så blev det en liten smäll (som en ordentlig poooffff) sen så hade jag noll ladd...

Alla slangar sitter där dom ska så ja sköt nog inte av nå.

Efter detta så dumpar den inget, alltså inget ladd. Är heller inget sug i luftfiltret.

Det jag blev fundersam över var om det finns nå "säkerhetsläge" för denna skotern är chippad hos dahlbäck. Så att det ev. kunde ha varit så att den fick nå fel värden och gick in i nå safe-läge där den inte laddar något?

Den orkar/vill heller inte varva över 6000 varv samt att den låter ungefär som att det är nå ivägen i avgassystemet, brölar väldigt mycket mera än original.

Så jag antar att turbon har skurit och sitter fast....


Va tror ni?
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Kolla så att ditt insug/plenum inte har spruckit. Det är av plast och brukar separera i skarven vid höga laddtryck. Det finns en del knep att laga dom på men det är inte 100% säkert. Bättre är att beställa ett i aluminium från staterna.
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Samma sak hände grabben fst turbo. Jag rev i dag och konstaterade att insugsluftburken spruckit (!) Det är alltså burken dit luften går från intercoolern. Man måste ta bort dynan, tanken och panelerna runt motorn för att komma åt. Blir till att beställa ny burk nu.
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Håller med. Det är troligtvis luftboxen/plenum innan insuget.
Om det är det så har du 3 alternativ:
1. köp en ny och förstärk själv. Det har jag gjort och det blev bra. Info om hur man gör finns på www.polarisfiles.com
2. beställ en förstärkt från http://www.precisionsports.ca/
3. Beställ en i aluminuim. Kontakta Jim på racecraft. Han tillverkar dessa och kan skicka en i ett privat paket från USA. Mail till honom är zornigvw@comcast.net

Lycka till
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Och när du är och river i systemet så är mitt tips att trycktesta hela systemet från turbon till topp för att se att det ej läcker. Huvuddelan av alla FST läcker någonstans och du förlorar tryck från turbon. Koppla in mätverktyget efter turbon och kolla att det ej pyser. Jag har bytt alla slangar och satt dit slangklämmor på alla slangar. Oftast är det de små 4mm slangar som det läcker ifrån.
Att tillverka att testverktyg är enkelt eller så köper man ett för ca 700 kr.

http://www.precisionsports.ca/en/product/specific-vehicles-2/polaris-fst-2006-2011-23/polaris-fst-performance-accessories-108/boost-leak-detection-tool-932.html
 
Last edited: