Exciter goes beyond sanity and common sense!

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
mycket trevligt! men du har inga fönderingar på att flytta ner "star wars" lyckan till huven de skulle nog höjja en hel del tror ja :)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
njaa är lite kluven där... det är ju liksom den som är excitern... har i perioder tänkt mig att sätta dit en lyktkåpa från en mc, typ streetfighter. Vi får se.... nästa projekt blir nog att haka på min käre kusin och sätta hydraulbroms, samt modda sadeln. Men först ska den rulla (förhoppningsvis hela vintern utan problem)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Då har jag äntligen fått bastarden att starta med hjälp av lite klassisk tvångsmatning genom tändstiftshålen:) Den var synnerligen avig under gårdagen och det kan nog förklaras med en lös slang mellan tanken och bensinkranen;) Tog den på en provtur och allt fungerade som det skulle, lite justeringar är det kvar att göra (justera styrningen osv.) men i stort så gick den kanonbra! Tillslagsvarvet däremot var ganska lågt 3500 rpm, kände också en viss tvekan när jag drog på gas. Hoppas på att detta ska vara löst när jag skaffat min nya och förhoppningsvis rätta rem och schimsat sekundären.

Den känns helt klart stabilare och fjädringen fram blev klart mycket bättre! Har nu dessutom lyckats komma över en Öhlinare som ska in i boggien så fort som möjligt. Det lär bli en klart behagligare vinter i år mina vänner!

Fire in the hall:)



Vi ses till våren då kommer vansinnet att fortsätta med bla. moddning av dynan nerdrevning och sen ska jag banne mig dit med en elstart också, framför allt efter att ha tokdragit under hela gårdagen. In i drivan med er bara........................
 
Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Exciter goes all in! part II

Så här mitt i säsongen har jag då bestämt mig för att fortsätta mitt vansinnes projekt med ytterligare några trevliga modifikationer. Gammeldraken ska å elstart från en vmax 600 och en hydraulbroms från en srx. Utöver detta ska dynan höjas och modifieras en aning för att få en mer modern touch. Då bestyckningen ännu inte är optimal ska nålarna och alla munstycken bytas till exciter sx specifikationer. Detta är gjort hittils:

*Renoverad vev (alla lager utbytta samt riktad)
*Cylindrar honade (portade)
*Nya kolvar 0.40 öd. (74mm)
*Flatslides från v-max 600
*Unifilter med tillhörande påsar
*Single psi pipa svetsad och klädd med bandage
*Bytt variator comet 108 exp
*Stålomspunna kylarslangar
*Bortplockad separatsmörjning samt luftburk
*X-tra Stabilisatorstag för att spara remmen
*6" styrhöjare
*32mm fatbar crossstyre
*Boggie från v-max 600 st -94 (renoverad)
*Öhlin bakre dämpare
*Predator matta 345x38x32
*Breddad front 5cm på varje sida totalt (102 cm)
*v-max 4 framdämpare med tillhörande skidor

Ska också försöka få lite puts på alltihopa medan jag väntar på att mina beställda grejer hamnar i brevlådan:)

OBS! Om det är någon därute som sitter på ett par dubbla psi pipor så är jag intresserad
 

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Av vad jag har erfarit med en trimmad ex 570 med dubbla psi och stingers så är det inte att rekommendera
Då det enda den gjorde var att den skar hela tiden och jag hade hela skotern hos en erkänt duktig trimmare som hade det som heltids sysselsättning. men det kanske var ett måndagsexemplar?.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Mmm har hört att de skulle vara svårt att få det att hålla med de piporna, motorn gillar visst inte de höga varven från dubbla psi.... dessutom blir det svårbestyckat, kan nog bli att avstå från det. Har i vilket fall som helst gått all in på mina flatslides då den fyrtaktade nåt fruktansvärt och dränkte stiften på låg och mellan vid förra svängen. Tog det säkra före det osäkra och bytte ut hela innandömet till exciter sx specifikationer. Detta innebär visserligen att jag gått upp ytterligare i munstycks storlek från 150/52,5 till 155/55. Räknar dock med att det inte bara var munstyckena som stod för problematiken. Anar att nålmunstyckena var slitna vilket bidrog till att den flödade över och dränkte stiften. Vet inte om detta är korrekt men nu är då alltihopa utbytt så om den fortfarande går för fett så får jag gå ner i storlek och sen borde problemet vara löst. När jag ändå hade lös gasarna så passade jag på att gå igenom synk, ställa flottörnivå samt ge dom lite bling faktor:



Har också fått några av delarna jag behöver för nästa steg i vansinnesprojektet. Den gamle ska nu få elstart och hydraulbroms:) Tror dock att jag väntar ett tag med att montera då jag inte vill slösa mer av säsongen i garaget. Får koncentrera mig på att få till bestyckningen nu och hålla mig på is med dessa delar tillsvidare:

 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
testkörde mina renoverade flatslides idag och den gick som en skållad råtta! Lättnaden är total då delarna inte var direkt gratis... Fortfarande lite fett på tomgång och upp till 1/4 dels gas. Resten av registret var dock helt ok, hade absolut inget fäste utan spann mest (behöver nog lite högre kammar till nästa år:)

Case closed för förgasar historien förutom lite fin inställningar som jag inte hann med idag. Detta mest för att ett uni filter halkade lös och kände för att göra en liten visit hos sekundären. det lät illa och sprutade en del skumgummi men sånt får man ta:) Hann köpa ett nytt innan marindemonteringen stängde för dagen......
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kul att bitarna snurrar för dig!! Haha, har hört talas om remsprängning, men har aldrig hört talas om unifiltersprängning... :-D
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Kul att bitarna snurrar för dig!! Haha, har hört talas om remsprängning, men har aldrig hört talas om unifiltersprängning... :-D
Yes så jäkla skönt:) Blev lite orolig där ett tag att jag skulle bli tvungen att gå tillbaka till original fuggarna då jag inte fick till dem.... ja menar den tog sjuuuukt mkt soppa och gick verkligen som en påse nötter (trots att jag prövade alla möjliga inställningar). Ny nål, nozzles och o-ringar från sx var det som behövdes:)

Unifilter sprängning är ett relativt nytt fenomen som endast inträffar vid optimala förhållanden och bör därför hamna i kategorin "olycksfall i arbetet" hehe;) Var aningen frustrerande då jag hade behövt få testa lite fullgasrepor för att se hur jag ligger till bestyckningsmässigt.... tror att jag kan behöva gå upp ett steg till på mainjet som det är nu.

Så ja nu händer det grejer, ÄNTLIGEN! och jag är grymt nöjd med resultaten av alla moddar än så länge......
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Släng bort unifilterna! Kör endast med snöpåsarna,,alt klipp sönder skumgummit ordenligt så de endast funkar som snöpåsehållare . Uni och alla andra skumfilter,,ja även andra tygfilter hör inte hemma i snömaskiner för de slår bara igen och tar bort onödigt med pulver. Blöta unifilter blir som isklubbor och sabbar bestyckningen hela tiden så man blir förvirrad. Man behöver inte filtrera luften så noga till maskiner som körs i snö,,huvudsak är att det inte kan komma in mängder med snö. Enda skadliga för motorn utan skumfilter är remslitage som vänster fugge gärna suger i sig men det är inte så farligt. Många org maskiner suger också in rempulver direkt via luftburkens grovmaskiga snöfilter och det funkar ju också bra.

De bästa filtren jag kommit fram till är tvättpåsar för damunderkläder som man klipper och syrihop till påsar. Som uthållare funkar plastnät eller petflaskor med många hål i. Men unifilternas snöpåsar duger nog bra också för de såg hyffsat genomsläpplig ut. Slp snötyget funkar inte direkt på förgasare för de slår igen av oljedimma på bara 20 mil!!.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tack för dom synpunkterna boost:) Jag har i perioder bara använt filterpåsarna med stommen av ett par gamla unifilter och det fungerade faktiskt hyfsat bra. Gillar din modell med tvättpåsarna, den ska jag nog testa framöver:) Är lite nyfiken på din modell av power jet, har du någon sådan till salu? Och hur exakt fungerar den? Är det lite som ett ställbart munstycke typ till en gammal sachs?
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Har nu lyckats få till bestyckningen och tagit en ordentlig sväng för att se hur allt fungerar. Är så in i helsike nöjd med fjädringen både fram och bak. Den blev klart mycket bättre än tidigare och det går faktiskt riktigt bra att köra i djupsnö:) Om det är någon fler än jag som funderat på att använda vmax 600 flatslides på sin exciter så kan jag meddela att det funkar riktigt bra och ger ett bra gassvar! För att ni ska slippa gå i mina fällor så ska jag dela med mig av det jag kommit fram till under testandets gång. Se det som en grund bestyckning eftersom det kan variera och var noga med att kolla stiften!

*exciter sx nål och nozzle
*pilot jet 52,5
*main jet 155
*pilot screw 1,5 varv
*nålen på mittersta läget

Var noga med att se till att oringarna är täta, och att flottörnivån är 22 mm:)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Så har man varit ute och rastat bastarden lite, den går riktigt bra men jag har lite problem med tomgången, den vill på att bli för hög? Ligger på 2500 varv när man släpper gasen och det tar en bra stund innan den går tillbaka till normala varv. Provat att skruva på bränsle skruven men det löser inte problemet, (den går bäst när den är utskruvad 1,5 varv).

När jag vrider på tomgångsskruven tills den ligger på1600 rpm, gasar upp och släpper stannar den på närmare 3000 varv och ligger kvar där. Vrider jag tillbaka skruven går den ner men hamnar under 1500 och går knappt utan att tjuvstanna. Vrider jag upp den lite tillfrån detta så hamnar jag på 2500 när jag släpper gasen och efter ett bra tag (och inte alltid) går den tillbaka till 1500 varv.... Vad beror detta på?

 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Gå upp ett steg på lågfartsmunstycken, så borde det bli bättre. Dom gör sådär för att dom går lite snålt på lågfart. En del brukar dutta lite choke för att få ner tomgången, det funkar också. om man har choke...
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Säsongs final!

Okej då har säsongen börjat gå mot sitt slut också här uppe i norr, visst går det fortfarande att köra men det är ju antingen stenhårt eller tok blött före. I vinter har jag lyckats få många mil på min gamle trotjänare och allt funkar riktigt bra, känner mig nöjd:) Lyckades skrapa ihop lite bra att ha grejer så här mot slutspurten varav den första visade sig vara riktigt användbar:



Nu behöver jag inte vara lika orolig över att skjuta kolvar längre;) Digatronen bidrgog också till att jag slog till på ett par dubbla psi pipor som dök upp mycket lägligt härom dagen. Monterade dem genast och det blev en helt annan sång i maskineriet (HÖG) men härlig;) Provade att packa om dem med nytt glasfiber och de blev aningen bättre:



Har dock fortfarande ett par saker att göra inför nästa säsong:

*montera hudraulbromsen
*skruva dit elstarten
*sätta på bredare plastbelag 23 cm.
*byta matta behöver en med kammar mellan 38-44 (har inget fäste alls som det är)
*göra om bakre lyfthandtaget. (aluminium med dunk rack)
*lite variator fix (tyngre vikter, hårdare fjäder).

Så här långt har jag hunnit hittils:



To be continued................
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Bättre sent än aldrig men nu är vansinnet äntligen över! Resultatet blev en tvättäkta bastard med anor från en rad olika modeller. Syftet med detta bygge har alltid varit att skapa en budget mountain med mottot "most bang for the buck" och samtidigt lära sig på vägen:) Det hela utmynnade i en riktigt rolig skoter som inte skäms för sig vare sig på led eller utanför.



Tack för hjälpen! Ingen nämnd ingen glömd:)