EXT-550 , Allmän info ( 1991 ) ?

jååå

Välkänd medlem
14 maj 2005
134
0
6
35
Jag skulle villja veta fördelar och nackdelar om arctic cat EXT-550 Special -91 ?

Senast redigerad av en moderator:

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Familjen hade tidigare en 550 EXT 92:a. Det var dubbelsyna på den. Gick ändå rätt fint efter led och med fart så tog den sig ganska bra i snön också.
Tillräckligt med pulver i motorn, minns jag inte helt fel så är det väl kring en 90 HK?

Om jag får säga min åsikt så skulle du även kunna satsa på en Polaris Indy 500 eller 650. Jag hade en Indy 500 tidigare och det är en riktigt fin skoter, går som ett strykjärn efter leden och går också den rätt hyffsat i snön. Tror att den kanske är lite mer sportig än EXT:n. Det är i alla fall det intrycket jag fick av att ha provat det båda.

Lycka till med att hitta skotern du söker efter!

Trumpeten

Aktiv medlem
18 maj 2005
80
0
6
Iggesund
ext

550:n ligger på ca 80 hk, alltså ungefär jämnt med en indy 500, dom har första generationens aws framvagn och jag tror dom har fasttrack boggin, ful e dom iaf, men funktion före form!

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Hej

Jag hade en EXT 550 Special -91 som jag körde ett bra tag med, kan inte komma ihåg någonting som jag var missnöjd med. Hittar du ett fint ex så kör du länge med en sådan skoter. Dock skulle jag köpa en 92:a hellre som har foxdämpare runt om.
Kan minnas att jag hade problem med att kedjan kuggade i tungt före pga den självjusterade mekanismen, går bra att bygga om till bultspännare. Det finns kit på Arctic.
Vad ska man annars säga, 91:an hade problem med oljepumpen men har den fungerat i 14 år så är nog det åtgärdat, fixades på garantin.

/ Daniel