Extrakylare, vilken modell? (Khaos 2021)

Vilken kylare

  • MCXPRESS

    Röster: 1 33,3%
  • RP EQUIPMENT

    Röster: 2 66,7%

  • Totalt antal som röstat
    3

KhaosAD

Ny medlem
10 mar 2024
2
0
1
46
Umeå
Hejbarra!! Fråga. Extrakylare till Khaos 2021. vilken är bäst?
Nu på vårkanten är det ju betong ute så kylningen är ju kanske svår som den är men det finns ju lite alternativ

  1. MCXpress
  2. RP Equipment.
Det är de jag kan hitta.

Då till frågan, vilken är bäst för körning på vårkanten då lederna är stenhårda på väg till lössnön....
 

Laddok

Medlem
18 nov 2023
25
0
1
23
Arjeplog
Har igen erfarenhet med maxprestation kylaren men rp kylare är hyfsat lätt att montera och är effektiv för priset så skulle definitivt rekommendera en sådan
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Dom bygger väl på olika principer RP måste få snö på sig för att kunna kyla och MC express är en kylare med fläkt som även funkar i låg hastighet och helt oberoende av snösprut.
 

KhaosAD

Ny medlem
10 mar 2024
2
0
1
46
Umeå
Tror jag kommer satsa på en MCxpress fläkt och en ordentlig stänka. MCxpress har dock inga kylare i lager men de ska komma in runt april vad jag vet.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Ingen som provat med dubbla isrivare borde väl göra skillnad och är ju en billig lösning om det gör nån skillnad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Mont en stänka från en sks så går de köra bet längre på hårt innan den blir varm de kan duga som enda modd för jag har inget behov av extra kylkare på våran pro rmk 800 sedan jag mont en liknande sks stänka. Men den ger ju ingen extra kylning i krypfart man måste upp i minst 10-15kmt innan den ger verkan. Jag kan köra stenhård led utan att tempen överskrider 90-100c förutsatt att medelfarten är 10-20kmt och kan jag hålla 30-60 blås funkar det ännu bättre speciellt med isrivare nere för då fångar sks stänkan upp all snö/is och kastar upp det i tunneln.Jag har mer problem med grillade slides än kylning på led.Jag ser många snubbar stanna och kyler alldeles för tidigt i temp, en del tror att man måste stanna vid bara 80c. De är inga problem att köra till 100c om man undviker att köra full gas som ett tok då, jag brukarta de lugnare redan vid 85c
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Isrivare gör inte mycket för kylningen om man måste köra väldigt sakta i hårt före.
Kör man så sakta är det kylare med elfläkt som gäller men är lite tveksam att MCX kylaren räcker till då den är ganska liten enligt vad jag sett på bild sen beror det ju på vilken motor det är också på BRP maskiner är det stor skillnad i kylbehov mellan 850 och 600 vid samma körning trots att dom drar ungefär lika mycket soppa.