Färgflagor i tanken

supermao

Medlem
27 maj 2015
7
0
1
Umeå
När jag tankade skotern i påskas fick jag låna et tratt utan filter. Tyvärr slumpade dig så att den jeepdunk jag hade fått låna och som jag använde hade väldigt många och stora färgflagor i sig. Detta upptäckte jag först när jag tankat ett tag vilket innebär att det ni finns några stora färgflagor i tanken.
Frågor:
- Kan dessa ställa till med problem?
- Hur rengör jag tanken? Finns det något slags filter som man kan rengöra där denna typ av föroreningar ska fastna?

Har en F8 2009.

/A
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Med största sannolikhet finns det en sugsil i tanken som fångar upp det mesta. Nu vet jag inte hur det ser ut på en så modern Arctic, men på min gamla Wildcat '92 finns ett stort plåtlock mitt uppepå tanken, som sitter fast med ett antal skruvar runt kanten. Om man lyfter upp det följer både bränslepump och de båda sugsilarna med, och hålet är så stort att man utan vidare får ner en hand för att kunna torka ur hela tanken. Förmodligen syns det rätt bra hur det är gjort om du tittar på sprängskisserna i de reservdelskataloger som Arctic har lagt ut på nätet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Jag skulle helt klart se till att färgflagorna försvinner. Det sitter filter på pickuperna i tanken. Så det är ingen fara att dom kommer vidare i systemet, men vid full gas och i brant lutning så du suger endast från en pickup så kan det bli soppabrist och det är inte bra för motorn..
 

supermao

Medlem
27 maj 2015
7
0
1
Umeå
Tack för svaret
Ja, det känns som att man vill ha bort det där så snart som möjligt. Men frågan är bara: hur tusan gör jag det?