Få igång en skoter som har stått!

Skidoon

Aktiv medlem
30 dec 2007
84
0
6
Tjenare!

Har en V-max 500 xtc som jag ställde undan i april tills nu. Då är frågan, finns det några smarta knep för att lyckas få igång den? Problemet är att det är enbart dragstart och magnapullen är inte i toppskick (gått sönder x-antal ggr och fixad temporärt). Kan även tillägga att den har stått med lite bensin i tanken.

Byta bensin, tändstift m.m.

Vad mer kan man göra?

*Ber om ursäkt ifall det redan finns trådar om detta. Jag har sökt utan framgång.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Häll i fräsch bensin, tändstift ska du inte behöva byta....går lite lättare med startgas...Ev. kan du behöva ta upp förgasare och rengöra
 
Last edited:

Skidoon

Aktiv medlem
30 dec 2007
84
0
6
Tack för snabba svar!

Prio 1 blir väl att byta ut bensinen! Har hört att en skvätt 2t-olja i cylindrarna ska hjälpa också, stämmer det?
 

Skidoon

Aktiv medlem
30 dec 2007
84
0
6
Problemet är att jag har inget garage att använda så får göra ett försök någon mildare dag framöver.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Problemet är att jag har inget garage att använda så får göra ett försök någon mildare dag framöver.
Kupévärmare under huven fungerar bra utomhus också.. För någon vecka sedan fick jag liv i min vmax 600 som förgasarna hade frusit på med den metoden i -15 grader.. Kupévärmare i ca 20 minuter gjorde susen :) En liten sup sedan så gick den igång på första draget.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Jag brukar bara dra några gånger å slå i bensin i cylindrarna sen. full choke och den tänder förhoppningsvis till på första draget. när den väl har tänt till så brukar de bara va å dra några gånger så startar den :) dock så brukar den gå som en påse skit en stund :p
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Säger som endel andra. Spruta järnet med startgas i luftintaget samtidigt som du drar. Man får i igång i princip vad som helst på startgas. Skurna motorer brukar kunna gå på startgas till och med :)

Sen är de väl kanske inte bra för motorn att köra den allt för länge på endast startgas.
 
Last edited:

tim

Ny medlem
25 nov 2008
4
0
1
blås i tanken så förgasarna fylls med bensin dom kan vara tomma om den stått länge
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Men ett litet tips från min sida. Ranovera magnapultstarten och snöre. Är så jävligt när man vill ut och åka och det går av. Tro mig! Likaså om det händer så är du LÅÅÅÅNGT ute på fjället. Och då är det inte roligt.