Får ej isär primärvariator ski-doo renegade 800 -09

david.of

Medlem
29 jan 2023
6
1
3
Västernorrland
Ska byta fjäder,ramper och vikter men får inte isär variatorn. Visst kan man använda vevaxelbulten då man slår isär den? Händer ingenting och vill inte vålda för mycket. Kan det vara bussningarna som nyper fast? Den ser inte ut att blivit öppnad någon gång.Någon som har något tips?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Testa att skruva tillbaka avdragaren, om du har en, ca 2 cm in. Släpp variatorn med bulten nedåt rätt ner i garagegolvet. Alt en stor slägga.
 

david.of

Medlem
29 jan 2023
6
1
3
Västernorrland
Har ingen avdragare.Bulten som man skruvar fast den med i veven ,passar ju gängorna på variatorn ,så det måste väl fungera lika bra? Eller missar jag något här?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Ja man använder variatorskruven .De krävs ett rejält slag på skruven om du håller i variatorn hängandes i luften med händerna.Med vanlig snickarhammare slår jag allt jag har innan de lossnar ibland men de är bättre med slägghammare och slå lösare såklart.
 

david.of

Medlem
29 jan 2023
6
1
3
Västernorrland
Har provat kopparslägga och även att slå den mot mothåll på garagegolvet, händer ingenting. Men då vet jag iaf att jag var på rätt spår så då är det bara att fortsätta massera. Kan man värma lite försiktigt eller sabbar man något då?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Det är bara att fortsätta! Ibland har jag tagit vattenkokaren och hällt kokande vatten mellan skivorna och det brukar funka. Självklart med avdragaren inskruvad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
De är bet effektivare med gasoll/butangasbrännare du kan värma minst 1 min innan de händer någ. Har du inte gasoleldare så ta en varmluftspistol och värm i flera min.