För lågt inslagsvarv

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hej
Såg just att inslagsvarvet på variatorn på min skoter(MC800-01) ska vara 3800 men den slår i redan vid 3100.
Något är inte som det ska vara anser jag, men det är inga oljud och den slår i så mjukt och fint och varvar som den ska.
Fjädern som sitter i är den lila.
Kan det vara så att vikterna är utbytta mot andra(tygre?) vikter?

Ni som kan det här med variatorer vad skulle ni gissa är problemet med att den slår i så tidigt?

Skulle vara tacksam om någon har en ide om vad som kan vara bekymmret.

Mvh Stefan
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vad sitter det för vikter i nu?

Dom där maskinerna tål ganska tunga vikter samt lågt inslagsvarv en kompis hade en ZR800 -01 med inslag på ca 2500 å den orkade ändå hur mycke som helst från start. Han hade gul/grön fjäder och lite tyngre vikter.

800an är så pass vridstark från botten så 3100varv ska nog inte vara nåt problem men de kan ju vara en smaksak annars med högt inslag dock är den lila fjädern bland dom som har högst starttryck av AC org. fjädrarna.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Ok ska kolla vad vikten på dom är och mäta upp fjädern.
Tyvärr kan jag inte kolla detta fören till helgen då jag har maskinen en bit bort=)

Tack för all hjälp hittills.

Mvh Stefan
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Smacka dit en gulgrön fjäder, då får du upp inslagsvarvet.
Har dom samma som mc 800 så har dom 66gr vikter original, men att gå upp en bit över 70 ska inte vara nåt problem.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Smacka dit en gulgrön fjäder, då får du upp inslagsvarvet.
Har dom samma som mc 800 så har dom 66gr vikter original, men att gå upp en bit över 70 ska inte vara nåt problem.
Den gul/gröna är förövrigt mjukare i början än den lila du har.
Vill du ha högt inslag så ska du gå på tex. en Black Magic fjäder som är svart/lila

Är lite problem de där med inslag å tunga vikter men som jag skrev tidigare är det inte nödvändigt på en twin 800 med inslag över 3500varv iallafall. Är ju dessutom bara lättare att smyga iväg med ett lågt inslag då man kör i lössnö.
RMK 800an jag hade tidigare så körde jag med inslag kring 2500-3000varv.
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Ta lös vikterna o kolla bussningarna, såg oxå nu att den gulgröna hade lägre starttryck än den lila, men då bör din lila fjäder vara slut, eftersom min gulgröns klipper till en bit efter 3500 iaf med 70,5 grams vikter om jag inte har helt fel i minnet, kan ev varit 71,5.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hallu
Måste bara tacka alla för de svar jag har fått:)

Ska plocka isär den ihelgen och då se om det är något som är slut samt väga upp vikterna.

Om ni har fler tankar och ideer så skriv gärna ner dom.

Om jag har förstått det rätt så borde tyngre vikter ge ett lägre inslagsvarv eller har jag fått det helt om bakfoten?

Mvh Stefan
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Ja, tyngre vikter = lägre inslagsvarv

Hur långt har den gått? Vet du om nåt e gjort åt variatorn nån gång? Nåt bytt i motorn i övrigt?
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Ok trodde det var så men var inte säker=)
tror inte det är gjort något åt variatorn möjligtvis vanlig service, men det var inget han sade nått om när jag köpte den.
Den har gått ca 700 mil tror kolvarna är bytta men är inte säker.

Mvh Stefan