För mycket mottryck i slutburk?

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hej alla kluriga personer.

Ska ta tag i maskinen nu strax och har suttit och funderat lite på hur den betedde sig i vintras.

Om jag körde i lössnö ville den bööa i bland och betedde sig ungefär som om jag drog i choken.
Om jag lyfte sidan som utblåset sitter på medans jag körde så släppte det och den gick bra.

Det är en Polaris RMK 800-02 med en slp-pipa men med en ombyggd orginalburk(slp-burken följde inte med köpet tyvärr).

En cylinder gick fet nånting jävulskt då detta skedde kan det vara att det blev för mycket motstånd i burken och pipan är inte så trycka ut all bränsle eller vad tror ni?

Om jag är otydlig säg till ska jag försöka förklara bättre=)

Mvh Stefan
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Precis som du själv konstaterar så täpper du igen utblåset. Brukar lösas med att man monterar en plåt framför utblåset som trycker undan snön. Kolla i askers gamla tråd så ser du hur han gjorde.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Det är tämligen vanligt att skotrar är känsliga för snöpackning mot avgasröret. Hade en Ultra med trippelrör en gång i tiden och den var helt hopplös. SLP rekommenderar att man tätar väldigt tätt runt där avgasröret går ut genom buken. Dom hävdar att det annars kommer in avgaser i motorutrymmet som sugs ini motorn.

Enda egentliga lösningen är väl att bygga en liten "spoiler" som håller undan snön lite.
 

superpuppan

Aktiv medlem
21 dec 2010
68
0
6
Umeå
Ett bra tips är att beställa från Polaris en liten plåt gjord för detta ( sitter som standard på RMK) eller bocka till en själv...
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hej
Jag har plåten som ska trycka bort avgaserna redan utan det är burken som har för mycket motstånd i sig själv.
Kommer att bygga en ny burk från grunden som inte kommer att ha för mycket mottryck och lever den om för mycket åker orignalsystemet dit igen.

Mvh Stefan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Spelar ingen roll hur stor plog man har om det inte är tätt mellan buken och utblåset.
Och tillsammans med öppna luftfilter direkt på förgasarna så blir dom extremt känslig om det kommer in avgaser i motorutrymmet.
Är burken för trång som den är nu så ska den ju börja gå dåligt även på hårdföre om du håller stumt säg 10sekunder då ska du börja tappa effekt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Otroligt att inte kolvarna redan är grillade om den gått med för högt motstånd ""köp en lott!

Måttet på perforerade röret genom dämparen bör vara några mm grövre än stingerröret som leder från pipa till dämpare (om man kör singelpipa).

57mm inv mått bör räcka som utg läge.

Törs man senare sätta igen utblåset en aning dessto tystare går den och snabbare effektuppbyggnad med mer toppeffekt i ett smalare register (pikigare). Det blir ungefär samma som att smalare stinger fast mer svårkontrolerad styrning av effekten. Grövre stinger eller väldigt öppen dämpare mot en någ för grov stinger ger mindre hk på topp men i ett längre register och mer bottendrag.

Men innan man börjar strypa dämparen bör man lista ut om pipan man har redan har sitt fulla motstånd i stingern endast och ska köras mot fullt öppen dämpare! Generellt så har org pipor extra motstånd i dämparna för att hålla nere ljudet. Men det finns även effektpipor som är anpassade mot org burk eller annan dämpare med liknande motstånd.

Att strypa utblåset är inte riskfritt då kolvgrillningen är nära hela tiden. Håll koll på kolvens framsida i utblåset efter dödsaska/sot/spikning efter ett tag och släpp gasen omedelbart om motorn mojnar efter en viss sträcka för det indikerar för trång dämpare eller stinger. Man måste även betycka in varje nytt motstånd!
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Det är en SLP singelpipa som sitter på den.

Ska öppna och kolla kolvarna nu då jag har skotern i molekyler och kolla.
Då jag plockade i sär skotern så var det ca 1-2 dl oförbränd soppa i pipan så något mysko är det med min ombyggda original burk.

Tror min tur tog slut den dagen i och med att skotern gick hela dagen=)

Mvh Stefan