För och Nackdelar M800 och HCR 2012

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Ja vad finns det för för och nackdelar om man jämnför dessa två maskinerna

Kylningen,funkar den bra på HCR:en? kan man ta med sig en kälke om man nu behöver det?
mattorna,dämparna,framvagn,kylning...........

vill inte höra att om man ska göra det så kan man välja en annan maskin

så kom igen ni som har erfarenhet och VET
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Du kommer märka att kylningen är sämre på hcr'en. MEN, isrivarna gör faktiskt ett bra jobb på hårt underlag, fällde ner mina just när lampan började blinka och en minut efter så slocknade den, då krypkörde jag visserligen. Kommer du dra pulka så är det nog inte ett säkert kort på alla underlag.

Framvagnen är i min erfarenhet för bred, upplevs tyngre i djupsnön och i backarna.
Om jag nånsin kommer få för mig att hoppa mycket i snön så skulle jag välja en hcr igen, men om man inte gör det i någon vidare utsträckning så ser jag inte varför man ska välja en hcr framför en snopro.

Dessa anledningar var grunden till att jag i år valde att åka fyrtakt på en limited och inte hcr!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Fördelen med HCRen är mattan då den är hårdare än SP dito då jag på lite hårdare underlag upplever std mattan för mjuk. En annan fördel med HCRen är just kylaren då du slipper bära med dig x antal kilo snö som annars fastnar på tunneln.

Om man bortser från det så är det tycke och smak när det gäller framvagnsbredd och dämpare.
Dock kan du uppgradera Float 2orna till evol för 3500 pickadoller.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är man ingen direkt finsmakare så duger Float2 gott.

Mindre kylare gör aktionsvikten gode lägre men det är dock ingenting för mig, jag vill känna mig trygg med kylningen.

Hårdare mattan klart att föredra när det är lite hårdare underlag, men SP-mattan gör sitt jobb + lite till när det kommer till puderköra och dylikt underlag.

38" framvagn är vad som är dag-och-natt-skillnaden. Oerhört slut vid dags ände om man åkt med RMK och Summit hela dagen. Man kan verkligen inte tro det, men så är det. Körde 33 mil med 40", och 37 med 38".
Lyckligtvis går ju detta att komplettera till en HCR.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2