fördelar/nackdelar nyköp

TT-Boy

Aktiv medlem
28 feb 2011
50
0
1
Jag försöker tala förstånd med mig själv att köpa ny maskin eller ej. JAg har ett välbetalt jobb och tjänar ca 600.000:- per år. JAg har ekonomin att köpa ny maskin men undrar om det är värt det?

Fördelar

Ny maskin = man vet att grejorna är fräscha
Garanti (jo jag vet)
Fri försäkring i ett år
Check att köpa kläder och annant onödigt för, ca 8000:-
Känslan av att köra nytt
?

Nackdelar

Värdeminskning
?


Ni kan väl hjälpa mig att fylla på med för och nackdelar?

Tack så länge!
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Jag hade tidigare ett skapligt välbetalt jobb och var vintern -09 nära att spontanköpa en helt ny IQ 600 RR -08 för ganska precis 80k. Personligen har jag oftast varit emot nyköp och hellre gått in som andra eller tredje ägare efter 1 eller 2 år. Fast just beträffande IQ:n hade jag nog bara backat 15-18 k kr om man ska lita till blocketpriserna och om jag sålt idag. Det hade det faktiskt kunnat vara värt!

En ny skoter vet du ju själv hur du använt och skött. Det kan vara värt en hel del, och köper man rätt maskin behöver värdeminskningen inte bli enorm. Tänk den som köpte en ny MXZ/RENEGADE/SUMMIT REV -04/-05 och säljer idag, denne har inte tappat mycket pengar över åren sett. Å andra sidan är den som köpte en ny F-serie med Twin Spar-chassit inte lika nöjd med värdetappet :)

Så det beror ju helt och hållet på vad du önskar för maskin och hur länge du planerar att behålla. En skoter med nypris under 100 k kr tappar inte lika mycket i värde (i procent räknat) första åren som en 130-150 k kr maskin.

Är nu heltidstudent så för min del är det inte aktuellt med nya skotrar förrän om ett par år. Skönt att slippa fundera på såna I-landsbekymmer ;)