förgasar munstycken. skidoo mach 1 1995

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
hejsan. jag undrar va de skall vara för munstycken orginal på en skidoo 670cc skall munstycket vara större på mag sidan eller?? har läst runt lite och får inte grepp på vad jag skall ha för orginalinställning. HJÄLP. idag så sitter det 430 på variatorsidan och 410 på mag sida.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du har orginalbestyckning och dom sitter på rätt sida också! :)

Faktum är att du sannolikt kan gå ner en storlek på huvudmunstycken med gott resultat. Nu är din maskin optimerad för körning i -20 grader, men man kör väl inte så ofta då det är så kallt. Enligt Ski-doo ska man ha 420 respektive 400 vid körning på havsnivå vid -10 grader.

Om du dessutom åker i fjällen, så ska du ner ytterligare minst ett snäpp.

Självklart ska du hålla koll på tändstiften både före och efter eventuell ombestyckning. Kör så lång fullgasrepa du törs, banka in stoppknappen i farten, stanna och kolla färgen på stiften. Ska vara samma färg som oboy-pulver på dom, då har du hittat rätt!
 
Last edited:

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
har jag dom på rätt sätt? inte om man läser andra trådar..:blink:
och varför skall de vara olika. hoppas du kan förklara det. för ja fattar då inte och lika min kompis, han sa att man skulle ha lika på båda. :confused:

gjorde ren förgasarna igår luft nippeln var utställd 0,5 varv på bägge. och nålen stog näst högst upp som han sa.. nått där som kan optimeras??

ja nu skall det bara bli lite åkbar snö här med så man kan ställa in förgasarna..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.159
988
113
Stora Blåsjön
Det har med slidskivan att göra att du ska ha olika. Nu har jag inte i skallen vilken sida som ska vara större.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Pm'a din mailadress så ska du få ett dokument från Ski-doo med all info du behöver.

Det ska INTE vara samma storlek på båda sidorna. Detta för att det är en det är en RV-motor (rotary valve=slidmatad), precis som Asker skriver...
 

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
skulle prova skotern lite igår. fy F-n va jag fick dra... den var toksur på stiften. fick blåsa elda blåsa, dra rycka elda blåsa, rycka och efter en timme eller så hoppade den igång. stiften var tok svart blöta. vilket måste ju bero på att den får för mycket soppa och inte orkar gnistra igång? eller är jag helt ute och flyger????
nån som vet vad grundinställningen på luftskruven är och vart clipset ska sitta på nålen original?

ps har handlat en uppsättning munstycken men har ej bytt? törs jag byta till mindre utan att pilla på clipset ell luftskruven?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ett vanligt fel på dessa är att nålventilen (som påverkas av flottören i flottörhusen på förgasarna) inte tätar ordentligt. Dom har en liten liten gummerad spets som kan torka sönder/spricka/fastna smuts där. Om så är fallet, så står det och rinner soppa hela tiden in i förgasarna, som flödar över, och till slut mer eller mindre fyller vevhusen med soppa...

En annan felkälla som kan sura ner motorn rejält är om membranet i soppapumpen är otätt, då kan vevhuset gurgla i sig obegränsade mängder soppa. Detta kollar du enklast genom att ta lös vaccumslangen som går mellan vevhus och bränslepump. Lossa den på vevhussidan, och sug i den. Om du får bensin i munnen, så blir det inget hångel, och ett inköp av repsats till bränslepumpen... :)

En tredje felkälla kan vara att nåt har hänt med chokereglage/vajer, så att choketrottlarna inte går tillbax helt.

En fjärde felkälla kan vara att du har gammal soppa i den. Soppa som stått i tanken över sommaren är inte så bra längre...

Kontrollera för säkerhets skull detta innan du börjar trixa med munstyckena. Så att du inte börjar i fel ände...
 

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
oki.. de två sista kan ja då utesluta. har en herdelig primer och ny bensin är itankad efter packnings jobbet i motorn. hur kollar man att de inte är nålventilen då? hade ju isär förgasarna när jag bytte packningar. hade en som kunde skruva och han sa då inget. men får nog hämta skotern i morgon och skruva inne..

men ja tycker han bluddrar som tusan när man typ åker halv gas. och när man trycker fullt så går de som bara den. och nu kom ja på när jag körde den på släpet i typ 1 mil så hade jag bränslekranen avstängd. och när jag skulle starta den så var de inge bensin i rören. fick prima som tusan innan de kom bensin i slangen till förgasarna.
 

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
hallå igen.. måste ha hjälp snabbt.. nu skall jag uppdatera er lite om varför den inte startar på en gårng om man inte kört på typ 1 vecka..
Det verkar som om bensinen "sugs" tillbaka i tanken. primar man så första 3-4 pumpningarna kommer de bara luft. för att få igång skotern så måste man hålla in gasreglaget och då startar den typ på tredje rycket.... HJÄLP är de bränsle fördelaren eller nått annat spök???

tacksam för snabbt svar... skotern står sönder skruvad.....
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
I tanken, i änden av sugslangen sitter det en liten backventil. Den verkar inte funka på din. :)
 

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
hmm fiskade lite.. och vips hittade ja på en slangbit och ett filter. kollade upp detta och de är en slang och bränsle filter.. ingen back ventil. hur f-n skall man få tillbaka slangen som skall sitta i tanken???
och va är då för fel att bensinen åker tillbaka.. HJÄLP
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hade slangen lossnat?

Ok, kanske ingen backventil i tanken på din maskin... Men i så fall ska bränslepumpen agera backventil.
 

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
japp en genomskinligslang som hade typ svälltupp och därav lossnat. hur i hela världen skall man få dit en ny slang???

oki... hur är de vackum slangen som går från bensinfördelaren till motorhuset, om man suger skall de komma bensin till förgasarna?? eller?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
För att göra det enklast, tror jag att du tar bort dynan, lossar tanken, så att du kan dra bak den lite. Då ser du anslutningen som slangen till bränslepumpen sitter på. Denna anslutning sitter ipressad i en gummibussning, och går alltså dra ut ur tanken. När du fått ut den, så sätter du förslagsvis dit en ny slang, med klammer. Sen ska du "bara" trycka tillbax den igen, och skruva ihop allt. :)

Du kan ju för säkerhets skull kolla om den sitter lätt åtkomlig innan du river loss dynan osv, följ bara slangen från bränslepumpen. Jag TROR att det blir lättast att ta bort dyna och tank.

Angående vaccumslangen: Man kan väl börja med att säga att man inte ska få bensin i munnen om man suger i den slangen, dvs om man suger på vevhusändan av slangen. Om så är fallet har membranet gått i pumpen.

Om man vill testa pumpen utan att ta isär den, så kan man lossa en soppaslang på förgasaren och prova rycka i snöret och se om det skvätter ut nåt ur slangen. Om man rycker ordentligt, så ska det skvätta ganska "mycket". Tänk på brandrisken! Man måste ha tändstiften på sin plats för att få verklighetstroget vaccum då man testar.

Om du vill prova pumpa soppa med munnen som vaccumpump, så önskar jag dig lycka till... :) Man måste blåsa-suga-blåsa-suga-blåsa osv i ganska bra tempo... Hehe...
 

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
jag har tagit bort luftburken och där kommer man åt bränsleslangen rätt så bra... Då är de väll bara att slita ur bussningen och klämma dit en ny slang... Lite synd att jag har tankat den full bara.. får suga ur bensinen.. by the way bensin är gott.. .:) tack för tipset.. skall prova i morgon.. återkommer med info..
 

Robert engblom

Välkänd medlem
21 apr 2010
136
0
6
Grycksbo
oki... nu har jag sugit ur all bensin i tanken och gissa vad? jo de gick "lätt att ta bort och få dit genomföringen"... har även bytt munstyckenrna till 420 på variator sidan och 400 på mag sidan. på den förgasaren såg jag att ena svarta nivå pinnen i koppen saknade en gummi tuta på toppen.. va har dom för inverkan??