Förgasare TM38 polaris switchback 600 ves 2005

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Håller på att bli galen att jag inte får fina ljusbruna tändstift.
Jag drar oftast pulka, och ligger på en hastighet av 20km/h

Tog upp nålarna igår och såg att dom stod i olika läge.

Jag hittade en manual och där står det så här.

Main Jet: 420
Pilot Jet: 50
Jet needle: 9DGl01-60 / 4
Starter: 140
Fuel Screw: 1,5 varv
Air Screw: 0,5 varv


Jet needle: 9DGl01-60 / 4 4:an betyder det att den ska vara i läge 4 (näst fetaste)?

Jag har även satt dit ny boysen reeds blad, brukar man få skruva in luftskruven då?
läser man här http://www.braigasen.com/funktion.htm, så skriver domså här om luft skruven:

.Vid rätt bestyckad förgasare bör luftskruven vara utskruvad ett och ett halvt varv. Om den måste skruvas ut (eller in) mer än ett varv från denna grundinställning tyder detta på felaktigt val av lågfartsmunstycke. Denna krets inverkar från helt stängd trottel upp till kvarts gas

Lite konstigt då att det står 0,5 varv i manualen då (skruvar jag ut den mer skenar den i tomgång), jag vill hellre skruva in den lite mer än ett halv varv.
 

hotseat

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Dessa maskiner är rätt bra bestyckade från fabrik. vilket läge kör du nålen i nu? på våren brukar man kunna sänka nålen ett snäpp. Men extremt känslig på nersnålning på lågfarten så gå inte ner något där. Endast finjustera på luftskrufen. Tror du blandar ihop luft/bränsleskruven som jag tyder i din text Vilken är det egentligen du har justerat ut? Luftskruven är närmast luftburken och bränsleskruven är dom med stora plastmuttern på