Förlängning!

Lildjymmy

Välkänd medlem
20 feb 2013
178
0
16
Luleå
Har tänkt att förlänga min F7-04 snopro men har märkt att det finns krångel som tex kylaren värkar inte funka så super om man förlänger den. Så ska man köpa en ny kylare från en crossfire eller något liknande eller kan man använda orginal kylaren?. Sen mattan värkar vara svårt att få tag i eftersom måtten inte är så normal. Bredden är 38 så måste man köpa en crossfire matta där också eller kan man köpa en bredare matta och kapa den på något sätt. Och isånnafall hur kapar man en matta?
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Inte så hemskt svårt att förlänga. Tog mig ca 2 veckor inkl mattkapning och montering av F7 SnoPro bakre boggi fästen.

Inte en F7, utan en Sabercat..men det är inte mycket som skiljer.
Jag köpte förlängare (Western Power Sports) hos KenSport i USA (passade inte 100%, då min axel diameter var fel. Fick svets & fräsas lite).
Förl01.jpg

Köpte 3mm alu plåt (skulle tagit 2mm) som jag bockade till "L" och följer gamla profilen på tunneln bakåt.
Förl02.jpg

Sedan var det bara att sätta tillbaka kylaren. Då kylaren kommit lite längre bakåt, så behövs en liten täck täckplåt framåt.

Gick till Mekonomen och kollade på lite kylar slangar. Hittade en med bra vinkel som skarv mellan rören i fotsteg och kylare. Lyfthandtag med tillhörande plast passar inte 100%. Ser väl lite annorlunda ut på F7.
Förl03.jpg
Förl04.jpg

Finns väl vackrare byggen, men det funkar för mig!
Förl05.jpg
 

Lildjymmy

Välkänd medlem
20 feb 2013
178
0
16
Luleå
Inte så hemskt svårt att förlänga. Tog mig ca 2 veckor inkl mattkapning och montering av F7 SnoPro bakre boggi fästen.

Inte en F7, utan en Sabercat..men det är inte mycket som skiljer.
Jag köpte förlängare (Western Power Sports) hos KenSport i USA (passade inte 100%, då min axel diameter var fel. Fick svets & fräsas lite).
Visa bifogad bild 18088

Köpte 3mm alu plåt (skulle tagit 2mm) som jag bockade till "L" och följer gamla profilen på tunneln bakåt.
Visa bifogad bild 18087

Sedan var det bara att sätta tillbaka kylaren. Då kylaren kommit lite längre bakåt, så behövs en liten täck täckplåt framåt.

Gick till Mekonomen och kollade på lite kylar slangar. Hittade en med bra vinkel som skarv mellan rören i fotsteg och kylare. Lyfthandtag med tillhörande plast passar inte 100%. Ser väl lite annorlunda ut på F7.
Visa bifogad bild 18089
Visa bifogad bild 18086

Finns väl vackrare byggen, men det funkar för mig!
Visa bifogad bild 18090
Dom sa att f7an är onödig att förlänga eftersom att den beter sig som en kort skoter ändå. Är det sant?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
En lång f7 (ext) eller en kort f7 som är förlängd med ext boggie beter sig som en kort f7.

Förlänga en f7 går kanon och funkar riktigt bra om man gör det rätt