Första skoter råd

norre4

Ny medlem
9 feb 2021
1
0
1
23
Gävle
Tjo,
Börjar bli läge att skaffa en skoter och har blivit sugen på dessa modeller: Polaris iq 600 rr / rr se, Ski-doo mxz 600 H.O / SDI rev / rev xp , Lynx rave 600 RE/SDI R-evo.
Budget 20-30k. Tänkte att dessa ska vara relativt pålitliga, roliga på led och skulle kunna lattja lite utanför om så behöves. Då jag bor i Gävle och större mängder puder ej är att räkna med.
Någon av dessa som är att föredra? Är dessa värda att leta efter eller är alla slutkörda? Någon annan modell ni skulle rekommendera istället?
Tack på förhand.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
265
103
43
Vittangi
Polaris IQ 600 RR får du vara beredd på att de oftast är körda hårt som fan, ev. även hoppade med i ramper och annat. De är förvisso rätt rejält byggda också, men de lockar förare som vill köra hårt med skotern. Övriga av de du skriver är det större chans att de körts något lugnare med åtminstone. Det är vettigt att du kollar på 600 i första hand, de är mer hållbara än 800 och med det du skriver så är nog en kort maskin vettigast.

Jag hade antagligen försökt hitta en MXZ 600 med rev xp chassiet eftersom det är något nyare, lättare och förbättrat mot rev. Alternativt en Lynx rave 600 med rex chassiet (som är det som kom efter R-evo, jag är inte särskilt förtjust i R-evo chassiet, sambon hade en Xtrim 800 på det chassiet och den var tung som ett as och gick som ett arsel i lössnö). I så bra skick och så få mil som du kan få tag i för pengarna. Ev. så kan du även kika på Ski-doo Renegade 600 och Lynx Xtrim 600 i rev xp respektive rex chassiet, något längre varianter av Mxz och Rave kan man säga, men fortfarande främst anpassade för att vara kul på led.

Det finns ju då även korta Polaris och Arctic Cat med 600 motor som kan vara intressanta för dig, men jag har sämre koll på dem så där får någon annan fylla i.
 
Reactions: norre4

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Finns många iq600rr som är väldigt fina för runt 20-25k, man ser ju rätt snabbt hur de är körda om man åker och kikar på en sådan. Fördelen med dom är att chassiet är väldigt robust, kör du in i en sten med en sådan så får du räkna med att du får ont i magen och stenen gått sönder :) Det är inte fallet med xp chassiet direkt...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
....kör du in i en sten med en sådan så får du räkna med att du får ont i magen och stenen gått sönder :) Det är inte fallet med xp chassiet direkt...
Typ så. IQ-R/RR och Lynx R-evo är väl de två starkaste skoterchassina som byggts någon gång vad jag vet, om man inte räknar med 45 år gamla helstålschassin.
 
Reactions: norre4

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jag hade en 08a Lynx Rave RE 600 i fjol och den va stenkul. Fjädringen är stengrym på dem och boggin va bäst i klassen på den tiden. Stötdämparna har ställbar fjäderförspänning ,, ställbart lågkomp och ställbart högfartskomp! De går att få den gå mjukt o fint på led men med några inställningar kan du köra lite lättare cross om du vill. 600an går enormt bra och driftsäkert och chassit är hållbarast av dem alla ,de kallades för Tanks så de är ingen stor risk de är vind och sne eller har sprickor. På led är de den snabbaste jag kört. De bär inte fullt ut en cross men de de klarar våldsam körning så de är så nära en cross man kan komma med en maskin som klarar led bra. I Snö är den såklart dålig men ganska bra för o va 307cm matta. De får gärna sitta en 44 kamhöjds matta på dem då är de rel bra i snö för o va kort.
Enda downside är väl vikten jämför med Polaris iq och fundera på om du kan ta lite extra vikt. En sådan 08a som ex får du från 13000-25000 ber på timmar/mil och skick. Jag köpte min för 13 men då va mattan dålig och den krävde lite mindre motoriställning samt rep av primärvarren.
Jo just de är rätt törstiga räkna med 3,5-3,8lm vid ledkörning! En nyare insprutat Re går bet billigare typ 2,5lm vid samma körning.
 
Reactions: norre4

Stahl

Ny medlem
12 feb 2021
3
1
1
33
Dalarna
Vill du ha körglädje och gillar att gasa. Köp polaris r. Inte rr. Annan motor i rr. Just för att rr står för RaceReplica. Tunga och otympliga utanför banan båda två. Men såklart roliga.
Som första maskin åt någon som uppenbarligen gillar racestuket/hopp-och-lek.
Polaris switchback assault. Där kan du hoppa och leka. Kanske inte samma starka raceklara chassi som en r. Men är du utanför banan klarar du dig absolut. Är dessutom i vettigare längder på matta.
 
Reactions: norre4