Första skoterresa (Orsa)

30 nov 2013
18
0
1
Åtvidaberg
Halloj!

Efter att ha sökt och läst mycket på detta forum så slänger jag nog ändå upp en tråd känner jag. Då den info jag hittat inte verkar vara purfärsk.

I Januari är vi 4 kompisar från Åtvidaberg (Östergötland) som har lånat en bekants stuga i Orsa.
Lördag/Söndag ska vi ta skoterförarbevis och sedan ska vi åka skoter Måndag, Tisdag och Onsdag.

Jag förstår ju att detta inte är något lös-snö paradis men jämfört med vart vi tidigare åkt kommer det bli ett uppsving. :heh:

Är det någon som har några tips på trevliga åkbara platser runt Orsa? Vi kommer att utgå från Hansjö.

Vad annars bör man tänka på när det gäller den absoluta första skoterresan?
Vi kommer att hoppa in på mackarna i Mora/Orsa och se till att vi får med oss skoterledskartor samt betalar eventuella ledavgifter :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Om friåkning är godkänt i område så ta med en gps och se till att du är duktig på den.

Många yngre/nybörjare som åker ut utan gps och det fungerar väl bra men då är du lite begränsad till att hålla dig på eller runt leder.

antenorgren

Medlem
9 jan 2014
26
0
1
hofors
Har själv inte utgått från orsa, men har kört många gånger ifrån hofors-skärsjövålen bland annat via furudal noppikoski tandsjöborg sveg. Så tips på fina områden/leder kan vara att åka mot noppikoski-tandsjöborg sedan mot los och tillbaka. Det går att tänka och handla lite i både los och noppikoski. Finns ett fint utkikstorn mellan noppikoski och tandsjöborg som heter pilkalampinopp(stavning?)i som kan vara värt ett besök. Alltid mycket mera snö i dessa trakter om man jämför med orsa😉 lycka till!

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
utgår ni ifrån hansjö med skotrarna ska ni ta er upp mot grönklitt på leden för att hitta ok med snö. kan tillägga att snömängden i hansjö nu är 1 cm.
tar ni ist skotrarna på släpvagn och åker 4 mil norrut på 45an sen svänger av vänster i emådalen så kommer ni hitta snö och nån ficka att parkera vagnarna på i finnmarken =)

30 nov 2013
18
0
1
Åtvidaberg
Bumpar tråden lite då det börjar närma sig.

Hur ser det ut där uppe? Finns det någon snö nere i hansjö ännu eller får man åka trailer upp till grönklitt eller mera norrut mot emådalen?

Kaizoon

Medlem
24 okt 2005
39
0
6
Västmanland
Snön brukar börja lagom vid Ämådalen/Koppången.
Om ni ska ha möjlighet att parkera samt ha närhet till ledanslutning skulle jag nog rekomendera Noppikoski annars fortsätta upp till Västbacka. Dock är parkeringsmöjligheterna vid Västbacka inget vidare, Noppi har ju all plats i världen dock !

Men med tanke på hur långt ni trots allt har att åka kanske det vore lämpligare att svänga av efter Västbacka och åka till Hamra då har ni även övernattningsmöjligheter !