f modellerna, skär dom?

Hagström

Medlem
3 aug 2006
6
0
1
Björbo
Tja..vi var ett gäng inatt o tjatade om vilka skotrar som höll bäst/ var bäst osv, ni vet hur de är när man på lyset :)) ..många sa att firecat 5-700 skar ofta, stämmer de?, jag sa såklart emot arctic cat fantast som man är fast man blev lite osäker ... Men stämmer de? skär dom ofta?
funderar nämligen på att köpa en till vinter.

sorry om de är nå stavfel osv :p

//Hagström
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
numera så finns det inga skotrar som skär bara man servar och sköter dem bra.Nya artic modellerna håller väldigt fint polaren har en F6:a 2006 som han åkte 120mil med i vinter och det finns en orsak till varför f7:an blivit vald till årets ledskoter ett par år i rad....Sedan så finns det alltid måndagsexemplar det kommer man nog aldrig ifrån....
 

zl_600_efi

Välkänd medlem
24 sept 2006
136
0
6
Uppsala
De där är nog mäst skitsnack, en polare till mig har en f-7a 05a åå den har går nästan 300 mil nu, han har aldrig haft några problem me den.
Och som sakt f-7an har blivit vald till årets ledskoter 4 år i rad!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
En skoter som inte håller de 120-300 mil som ni har kört är enligt mig helt värdelös. Det är väl inte förrns efter 5-800 mil det börjar hända grejer för det mesta, vilket märke det än handlar om. Givetvis finns det måndagsex. som skär innan 100 mil utan anledning, men mycket beror på hur man sköter grejjerna och vad man har för körstil.

Finns en bild här på forumet någonstans på ett fint F5 ras, där det har spruckit upp ett stort fint hål i motorblocket.
Vet av en F6 som har haft en del motorproblem och en hel del andra F modeller som har haft sprucket chassie, sneda a-armar m.m

Den enda fördelen med arctic cat är (enligt mig) bengansmotor, dom fixar det mesta och är bra att ha o göra med
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
kan bara svara för F7:an om de inte den första årsmodellen ska efter några få mil så håller de länge, vet endast av ett fåtal som har havererat av massor med maskiner. Har kört ca 1000 mil med min nu utan problem, ska byta kolvar i förebyggande syfte nu.

Det mest imponerade är att de håller så pass mycket fullgas, har kört flera mil med en medelhastighet över 150 km/h utan problem.

Det som kan kan åtgärda på tidiga modeller är tex, att sätta förstärkningsbrickorna från -05:an i ETT vecket på tunneln, där spricker de flesta maskinerna, men det är inte så kritiskt. Andra bra saker som är bra att kolla upp är popnitarnas skick, har fått byta ett 10 tal på min maskin efter att de har tappat spensten.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Allt handlar om handhavande.
Låt den gå ordentligt varm innan WOT, se att den har rätt oljemix och meka inte i sånt som inte är trasigt. Det är dock en fördel att man vet hur man mekar innan man gör det.

Bengans Motor rekommenderas ej.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Det vore ett under om F7/M7/CF7 skulle skära med den mappningen dom kör med idag. Den går ju grymt fett på full gas. Räkna på ca 130 hästar i en standardmaskin.
Men till frågan, min F7 -04 skar iaf inte. Min M7 -05 har inte heller skurit, har kört ca 5-600 mil med dessa.
Jag har också hört en massa historier om F7:eek:r som äter remmar, skär, expoderar och fan å hans moster men jag kan bara gå på egen erfarenhet.
 
B

Biosteel

har sj en F7 motor i min skoter och har kört 450 mil med den nu och den håller och tickar vidare :)
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
En skoter som inte håller de 120-300 mil som ni har kört är enligt mig helt värdelös. Det är väl inte förrns efter 5-800 mil det börjar hända grejer för det mesta, vilket märke det än handlar om. Givetvis finns det måndagsex. som skär innan 100 mil utan anledning, men mycket beror på hur man sköter grejjerna och vad man har för körstil.

Finns en bild här på forumet någonstans på ett fint F5 ras, där det har spruckit upp ett stort fint hål i motorblocket.
Vet av en F6 som har haft en del motorproblem och en hel del andra F modeller som har haft sprucket chassie, sneda a-armar m.m

Den enda fördelen med arctic cat är (enligt mig) bengansmotor, dom fixar det mesta och är bra att ha o göra med
moget inlägg,vet av en som ... sett en bild på en som... bla bla bla
som det står bla i inlägg ovanför så är det skötsel&HANDHAVANDE som avgör hur en skoter fungerar och det gäller ALLA märken.