F6 eller F7? Vad tycker ni?

Natta

Aktiv medlem
9 aug 2010
94
0
6
Karlholmsbruk
Hej,

Har nu bestämt mig för att inhandla en ny skoter, en Arctic cat ska det bli. Det står för tillfället mellan en F6 alternativt en F7. Jag är tjej, cirka 75kg, 175cm lång... vill ha en hållbar skoter som inte kräver en massa underhåll och bestyckning/meckning hela tiden. Back är ett måste. Driftsäkerhet och behaglig körställning, är också två krav. Vill även att skotern ska vara någolunda lätthanterlig i snön.

Jag kör mestadels led, men det händer även att det blir en del offpist samt fjällkörning då och då.

Vilken tycker ni att jag borde välja? Räcker F6 eller borde jag satsa på en F7 när jag ändå är i farten och ska köpa en? Vilka årsmodeller är att föredra av respektive modell? Hur pass stor är viktskillnaden mellan de två, samt bränsleförbrukningen? Vilken är att föredra?...

Tack på förhand!

:ciao:
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Om jag vore du så skulle jag gå på en f7:a på en gång! Försök få tag i en 06:a om du har råd! 44:as matta, m-drevning, bättre skidor samt annat godis och du har en grym maskin som du inte kommer tröttna på i första laget =)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Är dock inte så vanligt med back på varken f6 el. f7 så de kan bli lite begränsat utbud pga. det kravet.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
back finns tyvärr inte på 05 -06 , jag gillar 04:an bäst (men dynan är för låg) , jag föredrar vanligt kjedjehus före diamondrive av fler andledningar än att den inte går att xtra utrusta med back , köp en 700 på en gång ,ingen viktskillnad alls då f6an bara har mindre kolvar ...
 
Last edited:

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Håller med om att du ska satsa på en F7 istället för F6 då det är nästan samma skoter, så man får ju mer att åka med F7an :)
Själv har jag DD (Diamondriven) på min 05a och jag har inte haft något som helst strul med just den biten, men självklart är det ju jobbigt att sakna back. Men byter man olja varje säsong i DD borde den funka minst lika bra som den med kjedja, men självklart så fanns det ju barnsjukdomar när 05an var första årsmodellen med DD.
Men nu sitter väl DD på alla sportmaskinerna väl?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sitter DD på dom felsta "sportigare" arctic idag, men numer finns det ju möjlighet till back. Och det var väll det som va syftet med att avråda från 05-06 då dom inte har back och hon vill ha det.

Sen att odysse har flera andra (precis som jag) anledningar till att inte ha DD är en helt annan tråd...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag glömde faktist bort : F7 -06 R , den har kjedjehus och back , 25 mm matta std men den är nog bytt till ngt värre