F7 2006, bra?

Hassezilla

Medlem
19 mar 2006
44
0
1
Har en ZR 800 EFI -02 och nu är det dags att byta.
Som det ser ut nu så är det enda tänkbara alternativet en F7 av 2006 års modell.
Ni som har, har haft eller testat 06:ans F7, säg vad ni tycker om den.
Vill ha en uppfattning om man ska byta eller ha kvar ZR:en.

Prestandamässigt borde dom ju vara ganska lika, 140hk i ZR:en och 135 i F7:an.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Skönare körställning i F7an istället för ZR. F7an går hårdare, skapligt i djupsnön. Bra KVALITÉT, inte ofta en Polaris fantast som jag erkänner det dock.. Bra skoter med andra ord! Jag har ägt en 04 och 06
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Har en 05a. Går grymt bra, fast har ca 150+ i min, aldrig provat original men nå vet jag den går bra orignal! Fast funderar på byte till längre skoter
 

Hassezilla

Medlem
19 mar 2006
44
0
1
Skönare körställning i F7an istället för ZR. F7an går hårdare, skapligt i djupsnön. Bra KVALITÉT, inte ofta en Polaris fantast som jag erkänner det dock.. Bra skoter med andra ord! Jag har ägt en 04 och 06
Åt din 06:a mycket remmar, andra problem?
Hört talas om att 05 och 06 modellerna ska vara överdrivet törstiga, stämmer detta?
Vilken var vassast, din 04:a eller 06:a?
Har ju hört att 06:an går så fett att den är slö, fast det kanske bara är snack.
Min 800:a går hårt, vill inte byta ner mig i prestanda.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Jag upplever som att 05 och 06 går hårdast.

Du byter upp dig garanterat från gammel zren.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
senare årsmodeller tenderar till att gå fett och effekten är då minst 10-15 hk från din zr (02 efi ger 140-145 hk) prestandan är nog ändå likvärdig då f7:an är lättare och har mera fäste , jag anser att f7 motorn behöver lite "justeringar" för att komma till sin rätt ...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
senare årsmodeller tenderar till att gå fett och effekten är då minst 10-15 hk från din zr (02 efi ger 140-145 hk) prestandan är nog ändå likvärdig då f7:an är lättare och har mera fäste , jag anser att f7 motorn behöver lite "justeringar" för att komma till sin rätt ...
Och då tänker du närmast på:
- Pip-mod
- 0,5mm planing av topp
- Extra cylinderfotspackning
- Tillsnyggning av kanalerna
- 2.5° tändkil
- Blå/silver SLP i primären, röd/vit AC i sekundären, 64/48 helix och 14/2/2-4 på 60 gr SuperTips
- Slapp mattspänning
- I detta fall M7-drevning
- Bänkning, och i det fall den går fett så är det mer mods (inte mindre bränsle) som ska till! :D
? :rolleyes:

Alltså en hederlig, gammal "blue print" exkl. måttning/vägning av komponenter!
:rock:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja de fungerar säkert :) , min 04:a har "bara" riktad svetsad vev ,invägda kolvar, stealth pipa, 1,5 graders kil och 300 inlinereducer i dagsläget,ja gjutskägget är tom kvar .. 3.5.2.2
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
när jag säger att mim f7 ext går bra menar jag verkligen det ! jag fick idag för första gången pröva prestandan mot min egna f8:a som är trimmad för 30 000 mer än ext:n , ext:n hadde halvtank mednas f8:an var nyfyld , från stillastående var det decimtrar som skiljde dom åt på 200 m , rullande start från 50 var ännu jämnare , jag ska vikta på den "toppjusterade" f8:an ytterligare för att den har "20" hki mer ... imorrn så . ..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kanske delvis rätt , 03:an ger mest effekt och har ngt tighttare squish än tex 06 , och kanske även högre tändning ? vet faktist inte det ...

03:an är lättast och har kjedjehus med 10 kuggars drivhjul vilket ochså bidrar till prestanda ..