Fabriksny rs 600 -12 varvar inte över 8000

Hfs.westin

Medlem
2 feb 2013
20
0
1
Frösön
Ja köpte en ny 2012 rs 600 och den går fan inte som den ska. Helt orörd varvade den 7800... Det är 1000rpm för lite!!!! Ställde variatorn på 6an å då kommer jag upp i 8000. Sen en annan sak, den går inte i lössnö mer än typ 20sek sen ställer tändningen om eller nånting och den bluddrar och sen kör man fast eftersom man har typ 6000rpm då. Ska man behöva köpa ett variatorkit på en fabriksny skoter för att den ska gå som det är tänkt eller vad? Den har gått 4h nu och det är jävligt frustrerande. Har sänkt nålarna max för den gick på tok för fett, men det påverkade inte varvtalet nämnvärt, bara att den blev lite piggare i lössnön.

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
dom lämnar ingen garanti på rs om du inte är endurokittade. ska du varva 8800 så antar jag att du har dubbelrör och tillhörande tändning..

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
köpt med eller utan garanti? har för mig att det ska bytas endel grejjer på leveransservice om man ska ha garanti.
Sitter plastskyddet framför avgasröret? om den inte orkar varva som den ska är det väl inte konstigt att den ställer ner tändningen vid körning i lössnö. Är TPS rätt inställd? RS ställer ner tändningen efter 12sekunder på fullgas för att enduroåkarna ska kunna hålla järnet över myrar och sjöar utan att bränna kolvar.
Se till att fixa fram alla racingtips till att börja med.

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Är den enduro kitad? Har du följt råden om inkörning av den?
Det finn utförligt beskrivet i Ski-doo race school 2012 som du bör ha läst igenom, står en del bra att veta.
Sen ska den inte varva 8800 om det inte är en open mod?
Har du inte ski-doo race school 2012 kan jag skicka den i pdf till dig.
Du ska inte magra ut den på nålarna, bara ett vänlgt råd. ;)

Hfs.westin

Medlem
2 feb 2013
20
0
1
Frösön
Tack för alla svar, det börjar klarna. Den är importerad och jag har inte haft nån tävlingsmaskin innan. De där 12sekunderna låter som nått jag misstänkte och dubbelrör mm för 8800 rpm, det kunde man ge sig fan på. Hur kan det komma sig att man alltid känner sig lurad vad man än köper? Jag älskar skotern i övrigt.

Jag är tacksam om jag kunde få den där rs-utbildnings manualen.

Hfs.westin

Medlem
2 feb 2013
20
0
1
Frösön
Jo jag har den där flärpen framför utblåset, jo det följde med en extra primärfjäder, jag tror det va en en "enduro" jag köpte. Jag kör bara i fjällen och förr i tiden när man hade förgasare så sänkte man nålarna för att komma över trädgränsen... Bara jag får tag i den där manualen så ska jag sätta mig in i det här och få den att gå som jag tänkt mig. Hade väl nån fantasi om att köpa en skoter som är klar eller någorlunda färdig. Jag tävlar inte å jagar inte perfektion, men man vill ju att grejerna ska fungera

Hfs.westin

Medlem
2 feb 2013
20
0
1
Frösön
Jag har kört in den i 3h efter bästa förmåga och förstånd, extra olja, max 3sek fullgas, inte hålla jämn gas nå längre sträckor, varmkört noga och inte kört mer än 5-10min per gång, bara kört på led. Problemen upptäckte jag igår när jag tog den på en premiärtur där jag körde som jag vill vart jag vill i en timme.

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Vad ligger tempen på? Ligger den för högt backas tändningen. Den ska ligga på 30-40gr, alltså 3-4 pinnar på mätaren.
Vad ligger egt på?

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Byt fjädern i primären.. Kommer med fel original. En RS går hur hårt som helst, alla dessa el frågor är bara att skippa! Byt fjädern så kommer maskinen att gå som den ska!

Hfs.westin

Medlem
2 feb 2013
20
0
1
Frösön
Ja jag läste den där racing school pdf.en och den varvar ju bara 7800 med fjädern som följer med. Typiskt som det är åkte jag hem 30mil igår och fick upptäcka att rätta fjädern inte låg i garaget utan troligtvis hos mina föräldrar (20mil ytterligare). Nä det får bli att fixa i stugan den här veckan. Återkommer när den går som den ska med en skidresbild i bottenlöst puder :)

Hfs.westin

Medlem
2 feb 2013
20
0
1
Frösön
Glömde visst bort att skriva här, jag bytte fjädern och skotern gick sen som ett skott, precis som den ska :) har dock inte kört nå mer med den för jag råkade köpa en ny renegade 800bc