fel på nybytt matta

spelle

Medlem
10 jan 2015
25
0
1
Råneå
Hejsan hade behövt lite råd och tips!

Har nyligen bytt matta på min Khaos 850 med kedjehus dvs 3" delning på drivaxeln, till en composite m77. felet är att det känns som att mattan kuggar även fast jag spänd väldigt hårt, får in 2 fingrar i mitten av matta om jag pressar neråt med fingrarna. Ser också att centrumdrivhjulet på drivaxeln inte ligger EXAKT i mitten mellan centrumhålet på mattan.
tycker också den snurrar väldigt tungt jämförelse med serie 6 mattan när man tar och snurrar på sekundäraxeln.

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel ? tacksam för tips
 

Attachments

Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Luckorna är alltid större/bredare än kuggarna så kuggarna kommer att glida ut mot ena änden, dvs bakkant om skotern körts framåt. Huvudsaken C-C-avståndet är rätt mellan luckorna.

Hur tungt en matta går beror på många saker, en tunn, mjuk matta kommer gå lättare än en styv och tjock etc.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Linjerar den i förhållande till skenorna, dvs har du samma avstånd mellan klossarna på mattan till skenan på respektive sida? Om inte så får du börja med att justera detta och sen se om drivhjulet linjerar bättre. Det kanske inte sitter rätt centrerat på axeln.

Vet inte hur tungdrivna m77 är men har läst att m66 är tungdriven och jag har själv en m67 som jag upplever tungdriven så det kanske är generellt att deras mattor är tungdrivna. Sen lär de ju kanske gå till sig lite när de blir körda en stund.
 

spelle

Medlem
10 jan 2015
25
0
1
Råneå
Tack för svaren! har linjerat mattan så det stämmer hyffsat (3mm diff), funderar på om det helt enkelt kan vara att drivhjulen på drivaxeln är slitna? går det att undersöka det på något vettigt sett utan att plocka ner axeln igen?
C-C måtten stämmer.
eller kanske är så lätt att jag måste spänna mer helt enkelt....
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Spänn tills det slutar kugga, sen går dom extra tungt i början innan mattan har sträckt till sig. Men den kommer alltid att gå tyngre än den matta du hade innan.
Du kan behöva spänna flera gånger i början.