Fel på tädningen

antebrandt

Medlem
4 okt 2004
12
0
1
Umeå
Hejsan.

Jag tänkte höra efter, min skoter tänder inte som den skall. Skotern i fråga är en Mach 1 -99 årsmodell.

Tvåans cylinder går inte igång som den skall.
När jag lyfter av tändhatten så hörs det ingen skillnad i motorljudet än när den sitter på. Detta måste väl betyda att den inte går alls tvåans cylinder då?

Tändstiften är helt nya, så de ska vara okej.
Men det skumma är att när man håller i tändhatten så slår det lite små gnistor nerifrån tändspolen, vilket det inte gör när tändhatten sitter på stiftet.
Sedan så precis i det läge innan man trycker fast tändhatten på stiftet hör man hur motorn får en annan gång och man hör direkt att tvåans cylinder går igång. Men den startar enbart när man håller tändhatten så den nästan trycks fast på tändstiftet.

Någon som kan hjälpa mig med detta, eller som varit med om det förrut.

Det är riktigt trisst att inte kunna köra med skotern nu när det är snö här uppe i Umeå också.

Mvh Andreas Brandt.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Mät upp spolen troligen är den väck alternativt har du dålig kontakt/jord nån stans och det är typiskt att den kan tända när man håller tändhatten en bit ifrån stiftet för gnistan mellan stift och hatt kan göra att stiftet orkar gnista
 

antebrandt

Medlem
4 okt 2004
12
0
1
Umeå
Om det skulle vara så att det är dålig jord/kontakt någonstans, kan det vara så att det är glappt vid utgången från spolen till kabeln till tändhatten då, eller kan det vara före spolen, om det finns något där som kan vara glappt alltså.

Vad kostar en ny spole, om det skulle vara den som är slut?
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
till en mach Z -99 kostar spolen 375:- på crossbolaget. hittar inte till en mach 1. Det är en kimpex-spole.
 

lotto

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Gävle Sverige
www.borg.se
Får den bensin tror du ?

Får den bensin i tvåans cylinder tror du ..
Testa att spruta lite startgas när den går på tomgång..(eller häll i lite lite soppa i cylindern)
Hoppar den till på 2 an och går på startgasen då kanske det är soppa problem

Ett tändstift kan se ut att ha gnista som man ser. Men i själva verket är stiftet trasigt (och det kan vara nästan nytt).. Men du har väl provat att bytt stift 1 an till 2 an och 2 an till 1 an. och ingen skillnad.

Ett tips iaf
MVH