Felvisande mätare Nytro XTX -11

Widde

Aktiv medlem
5 dec 2009
64
0
6
Gävle
Har upptäkt att min mätare på min Nytro XTX -11 visar fel. Om man jämnför med två andra skotrar under en dags körning på några mil där alla har kört i stort sett lika visar min ungefär 10% mer, alltså 1 mil på 10 mil, 1km på 1mil osv eller. Ruggit irriterande och inte kul alls med extramil på mätaren. Skotern har idag rullat ca 110mil och det betyder att den igentligen bara har rullat ca 99mil.

Någon annan som har/haft samma problem? Går det att kalibrera mätaren?
Ska vända mig till ÅF efter helgens åkning som nog blir det sista för denna vinter.

Skotern är helt original förutom eftermarknadspipa och en 44-matta monterad av ÅF.

Widde

Aktiv medlem
5 dec 2009
64
0
6
Gävle
Att mätaren inte visar riktigt fart vet jag, det är ju som med allt annat. Men att den mäter stäckor fel var nått nytt om man jämnför med andras skotrar som också är orörda. Ska kolla vad de har bytt, jag antog att allt var enligt Yamahas anvisningar. Ser ut som att det sitter original drivhjul och non-slip där.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
tänkte om de sitter en kugg mindre drivhjul tex så blir de ju missvisande.
5km/h diff vid 190 tycker jag är rätt ok :)

Widde

Aktiv medlem
5 dec 2009
64
0
6
Gävle
tänkte om de sitter en kugg mindre drivhjul tex så blir de ju missvisande.
5km/h diff vid 190 tycker jag är rätt ok :)
Vet ej. Allt är Yamaha original hoppas jag.

Sen gör det mig inget om hastighetsvisaren säger 5km/h +/- i 190km/h om den ens går så fort :biggrin1:. Utan att den är missvisande till körsträcka.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
På min stämmer trippen riktigt bra skiljer nån km på en 10mila tur mot gps men de är nog mattspinn.
¨börja med att kolla hur många kuggar dina drivhjul har.

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Om drivhjulen är monterade från ÅF så borde de va lika på alla -11or, Min verkar iaf visa rätt eller? .. har inte tänkt på de faktiskt.. kan ta me gpsen i morgon så kan ja se hur pass de stämmer jämt emot den! :)

Widde

Aktiv medlem
5 dec 2009
64
0
6
Gävle
Om drivhjulen är monterade från ÅF så borde de va lika på alla -11or, Min verkar iaf visa rätt eller? .. har inte tänkt på de faktiskt.. kan ta me gpsen i morgon så kan ja se hur pass de stämmer jämt emot den! :)
Kolla gärna det. Inget man tänker på då man sällan åker exakt lika långt som andra.

dieselanddust

Medlem
5 mar 2011
26
0
1
Samma sak med Phazern, vet inte om det är lika mätare. Vi var ute och körde (en Phazer och en Renegade) och det slutade med 13 mil på Yamman och lite drygt 12 på Ski-doo:n. Nu vet jag iofs inte vem som egentligen visade rätt men jag gissar att Yamman visade för mycket. Å andra sida brukar ju Yamaha ha ordning på prylarna...

Zmeagol

Aktiv medlem
25 sept 2010
84
0
6
Östersund
På nytro 11 har yamaha åf monterat 44 matta och nonslip. För att få plats med 44 matta har dom antingen tagit bort dubbskydden på kylaren eller satt dit mindre drivhjul. jag gissar att det är det sistnämnda. Räkna kuggen på drivhjulen. Har du bara åtta kugg har du mest troligt funnit felet. har du nio kugg är det rätt drivhjul och då skulle jag mäta med gps hur mycket som felar och sen gå till åf. Precis som stecka skrev så kan du ju även kolla hastighet mot gps och se hur mycket det felar. För även om du inte bryr dig hur mycket den visar fel på hastigheten så går det ändå hand i hand med körsträckan. :)

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Man sätter inte på mindre drivhjul vid leverans av 11:eek:rna, det är dubbskydden som kapas bort. Orginaldrivhjulen behålls och de extroverta pressas på utanför. Om du vill kolla mätaren så får du kolla mot GPS. Dom andra kan visa fel de med.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Som sagt testa med gps, både trip och hastighet.
visar båda fel så går det att modda antingen tandhjulet eller sätta in en elektronikbox i mellan om man vill få det mer rätt.