Finns det dubbeldyna till Assault 800 -11?

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Hej
CF 8 -09:an är såld och nu börjar funderingar till nästa års skoterval, har fru och två barn som jag vill kunna ta med på lite korvgrillning ibland (kör minst 95% själv) finns det en vettig dubbeldynelösning till Assault 800 -11? eller är jag dömd att titta på brp för att få det...
Går det bra att dra pulka med Assault 800 -kan ju inte tänka mig annat iofs.

//E

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Har dubbeldyna till min Pro RMK 800 -12, dock ej monterat den än.
Tror det är modellen som sitter på 550 Lxt.
Hur det kommer att se ut eller hur det fungera vet jag inte än men kan återkomma när jag testat.

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Byter man hela dynan eller förlänger man den befintliga med en liten bit?
har du något artikelnummer på den? hittar inget på polaris webben.

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Man byter hela dynan och får en stilig rack på köpet ;)
Detta är vad du behöver:

IQ cargo rack - 2878156
IQ 2-up touring kit - 28788157

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Den + racken. Dom 2 handlare jag pratat med påstår att det skulle passa. Om du väntar ett par dagar ska jag försöka få tummen ur och testa hur min passar...

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Var till min Polaris handlare och tittade på lösningen då dom hade dynan monterad på en iq -rymlig och bekväm må jag säga!
Inte vacker direkt och 6000 kaker men det är väll bara att bita i det sura om det ska till ett skoterbyte.
Är lite inne på en RMK 155" också då min passion inte ligger på feta hopp direkt och så har den ju större kylsystem som borde vara bra vid pulkdragning -någon med erfarenhet?
Hittar inte en enda RMK begagnad till salu dock? såldes dom inte eller köpte alla PRO RMK för det fräna protaper styret...?

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
En polare hade en vanlig Rmk som han nyss sålde.
Men han var då nöjd med den. Ingen fara med pulka. Dock är ju dämparna dom sämsta som går att sätta i en skoter. :/
Så frågan är ju hur den blir med både pulka och 2 pers på skotern.

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Dom är alltså så dålig som hört, går det schimsa om dom så dom blir bättre eller är det byte som gäller?
kanske enklare/billigare att bygga ut kylsystemet på en Assault eller Pro RMK -eller behövs inte det?

//E

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Dom är alltså så dålig som hört, går det schimsa om dom så dom blir bättre eller är det byte som gäller?
kanske enklare/billigare att bygga ut kylsystemet på en Assault eller Pro RMK -eller behövs inte det?

//E
Ska man jämföra arbetsinsatsen byta dämpare - bygga ut kylsystem (på vettigt sätt) så är ju dämparbytet en barnlek i jämförelse och med ett garanterat resultat! Sen ekonomiskt har jag ingen koll på vad det handlar om för kostnad att bygga ut kylsystemet på en PRO.

Om du tittar på framväggen i tunneln på en standard RMK så ser du vilken fet kylare som sitter där (finns ej på PRO/ASSAULT), så då kan man förstå varför det är hela skillnaden mellan PRO och standard när pulkan ska dras. Just att kylaren sitter framför drivaxeln borgar ju för att den får snö även när det går sakta, kylarna som sitter i taket på tunneln behöver mer fart på mattan för att "kasta" upp material. Och det är ju inte lätt att hålla nån högre fart med pulkan på ett sönderkört spår... iallafall inte om samtligas humör ska bibehållas!

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Jag provar igen och vänder på frågan -går det att dra pulka med Assault eller Pro RMK på hård packad led om jag använder isrivare eller kommer den gå varm?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ska du dra flera mil efter hård packad led i låg fart så kommer den att gå varm.
Men nog går det att dra en kälke efter leden med den om du vill, bara ligga på lite eller fara ut på kanterna lite då och då så du får kylning.

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Vill man ha Polaris lössnömaskin med möjlighet att dra pulka (för familjetransport alltså, ingen packpulka) så ska man gå på standard-varianten! Tveklöst. Ställer man höga krav på stötdämpare så får man byta..... sätt dit FOX Burandt-kitet i boggien och kanske FLOAT 2 fram så har du ju stötdämpare som är massor bättre än Walker Evans dämparna som sitter på PROn.

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Tack för dom svaren! vart hittar jag stötdämpana i staterna? Liiite saftiga priser här hemma...

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Har dubbeldyna till min Pro RMK 800 -12, dock ej monterat den än.
Tror det är modellen som sitter på 550 Lxt.
Hur det kommer att se ut eller hur det fungera vet jag inte än men kan återkomma när jag testat.
Provat dynan än? Bilder!!

Freddev8

Aktiv medlem
25 nov 2009
52
0
1
Sundsvall
Håller på att ta fram en modell med Hangrens sadelmakeri i Sundsvall. Som även gjort extra dynan till yamaha nytro modell.

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Håller på att ta fram en modell med Hangrens sadelmakeri i Sundsvall. Som även gjort extra dynan till yamaha nytro modell.
Hoppas den blir lite större än den till Nytron -den är för liten och saknar handtag.