Flytta fram styrstången på BCX?

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Är det förberett för detta? Tror att det går att göra på vissa modeller, tex Freeride, fast då flyttar man förstås bak den men har ingen koll på BCX. Det är 2013-14 jag syftar på.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Gjort det på min -13 BCX, du behöver ta ur styrstången och trä i den ovanför triangeln i pyramidramen, men hålen är färdiga och plasten är böjd som en halvmåne därunder för att passa till denna förflyttning. Plasten du ser utanpå vänder du bara på så blir det rätt. Tog ca 3-4timmar för mig i garage men då gick nog hälften åt öldrickande och leta verktyg :p

Blev som en helt annan skoter, du får fram kroppen och styrstångens vinkel blir precis rätt. Tycker dom borde komma såhär original men eftersom bcxen är mer en ledskoter med viss möjlighet till lössnö eller dålig snömängd och ospårat så förstår jag varför dom anpassat det för lite bättre burkningsegenskaper. Men känns så jäkla dumt att vicka över styret till vänster för att burka höger istället för att styret ska få stanna i mitten som på polaris eller arctic cat.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det rekomenderas att man monterar en bricka under yttre styrleden för att få rätt geometri med styrstången i främre läget.
2.5mm
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ja, jusde glömde skriva det. Men han frågade i en annan del av forumet och där skrev jag nästan skruv för skruv.

skickat via telefonen
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Emanuel, du som har en BCX -13. Hur är den egentligen i lössnö? Jag har en FR 154 -11 men vill ha kortare. Känns den så där tungbruten som xp-chassiet är berömt för? Driver 44:an någonting eller är det full mutter som gäller längs lyslinorna? Får man upp skidorna något när man trycker till på gasen och kopplingsblocket står på 1, dvs helt okopplad eller behövs det mer matta (kamhöjd)?

Menar du att den gör sig bäst på leden?
Jag kör mycket friåkning men nästan bara på plattmark så en 57mm matta kanske inte behövs. 57mm känns ju lite mycket då jag en del led. Men jag står och väger mellan FR 137 och BCX.

Blir det BCX sätter jag dit Quick disconnect på swaybaren och justerbara styrhöjaren. Samt flyttar fram styrstången.

Tänk om man bodde i USA och fick prova innan man köpte...
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tycker den tar sig fram suveränt i våra snöförhållanden, rent av overkill eftersom den klarar klättring också. Men finns 1000ggr roligare sätt att ta sig fram än att bara (k)ta sig(k). Svårt att säga, beror mycket på föraren. Själv anser jag att den inte reser ordentligt men inga problem med att lyfta skidorna över bäckar och sånt även i högre farter. Lägger omkull den skitenkelt men jämför ju med rx-1or, nytro och 1200a så ingen rättvis jämförelse. Rx-1or lägger man ju omkull utan att ta i om man gör det med gasen och samma gäller bcxen.
Byter nog till en freeride nästa år för vill ha mer dämpare att skruva bort mig på och kanske lite mer unts till i mattan. Förstärkningarna är för mig inget behov, den flexar men håller åtminstone just nu. Tror en kort med 44 är roligare faktiskt. Därför jag funderar på byte.

Men mest är det nog att jag avanserar mer och mer åt en lång, ett steg i taget och har fått tjejen intresserad av att åka friåkning på egen maskin :D

skickat via telefonen
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Den där quick disconnect är inge bra för oss. Det blir inte gjort, den förblir av skulle jag tro.

skickat via telefonen