Flytta ut skidorna mm

roggan65

Medlem
21 feb 2015
12
0
1
Hej på er!
Jag har en gammal Ski-doo Scandic som jag gillar och vill förbättra den lite! Vill inte lägga en förmögenhet! Men skulle vilja flytta ut skidorna lite för att få den stadigare! Någon som vet hur man enklast gör det? Sen undrar jag om det går att höja den bak lite utan utan jätteingrepp? Tacksam för svar! Har ni delar jag behöver för detta hör av er! Mvh Roger
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Plattjärns breddning var väl en vanlig moddning för ca 20 år sen då skotrarna skulle vara breda. Breddade min 74:a Everest 440 ca 8-10 cm på varje sida med att lägga ca 10 mm tjocka plattjärn mellan "spindeln" och bladfjädrarna så skidorna flyttades ut sen tog jag nån form av bussningar, rör och la mellan i stötdärmparfästet och sen långa bultar så att stötdämparna hamnade på utsidan av fästena.

Enkelt att fixa om man har plattjärn i ca 120X10 mm, en vinkelslip och en borrmaskin.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Min personliga uppfattning är att breddning med plattjärn är okej för fiskaren som kör från sitt båthus ut på isen på den stora sjön, som generell lösning för skogsåka och ibland lite bråttom på led/hårt underlag är det mindre bra då det kan påverka väghållningen menligt om det inte görs med precision

Det enklaste du kan göra för att få maskinen en aning stadigare fram är att montera breda belag på skidorna, minst 250 och ännu hellre 300 mm breda om de går att hitta.

Antar det är en Skandic med LTS, isf är det värt att kontrollera och renovera framänden.

Höja boggien går utmärkt, enkel modell av dropbrackets finns att köpa alternativt tillverka själv, 40-50 mm höjning är positivt för framfarten