Främre boggidämpare nött ner axel.

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Hej har någon av er råkat ut för detta?
Främre boggidämparen nött ner axeln. Även "örat" på dämparen ner nött så att nedre delen på dämparen börjat nöta på axeln.
Maskinen är en crossfire 1000 års 09.
 

Attachments

Last edited:

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Ser ut som att bussningen gått åt skogen? och då det blivit trög metall mot varandra med zero smörj effekt vilket leder till liknade slitas!!
Kolla i resterande boggi hur bussningar är!

Mvh Anders
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!

Har samma problem på min F7a från -05. Är detta vanligt?
Min axel ser dock ut att ha klarat sig så frågan är hur jag fixar dämparen på enklaste sätt?
Den delen som är trasig kostar ca 1400 kr men då måste dämparen tas isär o fyllas med gas igen om jag förstår sprängskissen rätt.
En ny Engansdämpare kostar drygt 3000 kr. Hur är dom jämfört med Fox?
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
De sitter en tunn gummibussning där som man får hålla lite koll på. Om den nöts ner så lossnar den och de går rätt fort och nöta ner axeln när gummit e borta
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Japp detta är ett vanligt problem om man inte servar sina dämpare och ser till att bussningarna är fina. har sett ett fall då det hade nött så djupt att oljan i dämparen läckt ut i under kant, fördelen är att det gå lämna in och renovera dämparen och byta ut den undre delen som är nött, sen dit med en ny axel och bussning så lirar allt igen
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Tack för svaren. Min axel ser helt okej ut så förhoppningsvis räcker det att renovera dämparen och byta bussningar. Är foxdämparen så mycket bättre än Engans så det lönar sig att renovera den för ca 2000 istället för att lägga 3000 på en ny?