frågor ang Polaris IQ 600 rr se

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
Hej !
var å hämtade ut en IQ 600rr se till grabben i går. Modellen med en påbultad förlängning. Tyckte det var en bättre maskin för pengarna 44a å lite fölängd för lessnar man på att köra lång så är det ju bara att ta bort förlängningen å byta matta. Är inte så ajour på dessa nya maskiner lade av med skoter för sisådär 15 år sedan (eft. 3 njurbäckeninflammationer:shocked:) så därför har jag ngr frågor som ni ev kan ge mig svar på..

1. när den står platt på garage golvet har den som ett slekigt läge på boggien jag kan med lätt tryck trycka bakdelen ca 10cm å där stannar den därefter lyfter jag å då stannar den i det övre läget har kollat å det är en av länkarna som går emot en stopp åt ena resp andra hållet vad är denna slekmån bra för..

2. boggien ja..upptäckte att om man står på fotstegen å gungar (85kg) så fjädrar ju framvagnen lite (som den ska) men boggien är helt stum!!jag hoppade då av å gungade med hela min vikt på bakre lyftbågen å denna är ju förlängd så hävkraften blir ju enorm men..nästan stum! ska den va så jävla hård eller är det nåt mysko? Har läst om ngn här på forumet som testat en SE å tyckte boggien var för mjuk??

3. eftersom luftburken var felmonterad (tog i drivaxeln å insugsstosarna var inte inpassade i burken) så var jag tvungen att demontera denna upptäckte då att förgasarhalsarna va rejält oxiderade även motorn/förgasarna har oxid lite här å där dessa skotrar är ju kvarvarande
-09:eek:r å har stått länge så även styrspindlarna/nitaskallar har ett oxidskikt som ett grått pulver å lite missfärgning av aluminiumet. Frågan är då har eran skoter denna oxidation? är nämligen lite orolig att även inandömet tex. vevhus mm. är oxiderat..

4. När jag tog bort luftburken upptäckte jag även att sekundärvariatorn glappar. Den har ett axialt glapp på ca 2-3mm är det nåt att den ska självcentreras eller.?
märkte även ett radiellt glapp man kan mao. vrida sekundären med/motsols utan att axeln snurrar.. blir det inte slitet fort om man hoppar mm. om den redan som flongny glappar?

5. vad ingår i första servicen å är den gratis för er? min återförsäljare tar 1200kr men bjuder på dom rätta munstyckena om jag byter dessa själv!? (ingår inte både inkörnings samt originalbestyckningsmunstycken i köpet?)

6. på tal om vad som ingår vid köpet..jag fick med en liten påse med en mekanisk hastighetsmätare i miles. 2 varnings lampor å en handbok.
jag köpte samtidigt en billig barnskoter till den mindre grabben å med den fick man även med diverse verktyg (inget av kvalla men ändå..) Fråga: brukar det inte följa med ett enda verktyg tex. ett T-verktyg som man komprimerar sekundär variatorn för att underlätta rembyte, ett för att justera boggiefjädringen, en haknyckel för justering av framdämparna, å såklart en t-stiftnyckel? Jag kommer ihåg när jag köpte en ny helcross då fick man med dessa verktyg + verkstadshandbok å även en exra kolv! Men..men tiderna kanske förändras inte ett enda verktyg på en pryl för över 100 papp..:hmmmm2:

7.På tal om förändrade tider så tycker jag att det har blivit lite slarv med tanke på vad man pyntar.. fan! det är inget roligt att hitta skitigt torkpapper nerknölat vid bromsskivan. snemonterad varvräknare fladdriga (glappande) nitningar sitter till gummistroppar å dessutom för långt avstånd till ena niten så man får stäcka stroppen som ett psyk. inte ens en tändstiftnyckel medf. Det finns fästbläck med förborrade nithål mot bukplasten under variatorn men oborrat å onitat i plasten. exp-kärlet hänger i en (1) kattstrypare å ingen slang från överströmmaren. demonterade sadeln å då kom pinnbultarna med ist. för bara muttrarna.. såna här grejer ger ju ett dåligt första intryck jobbar själv som pedant mekare å kräks därför åt sånt här jävla hafsjobb. Jo jag vet att det är en racereplica men dom behöver ju inte rejsa på löpande bandet för det!! har era maskiner såna här klantiga småfel.
eller? Tack på förhand mvh/pelle
 
Last edited:

lynx rr

Medlem
11 apr 2008
48
0
1
Sv: frågor ang 600 rr se

Hej Pelle
Jag har en vanlig 600rr och jag kan svara hur min maskin är, Kanske till nån hjälp :)

Svar på dina frågor.

Fråga 1. Min min åker ända upp om jag fjädrar ner den, Dvs inget död glapp.

Fråga 2. Boggien känns stum när den är ny och okörd, men efter att du har kört ca 1km så fjädrar den som den ska:) men den kommer fortfarnade kännas hård men den fjädrar

Fråga 3. Min luftburk satt riktigt monterat och ingen oxidation alls på skotern.

Fråga 4. Min skoter har inget glapp alls i sekundärvariatorn.

Fråga 5. Jag fick med ett lista på vad man skulle göra vid fösta service, Dom sa att den kunde jag göra själv om jag ville, och fortfarande ha garanti kvar på den:), om man kollar listan så är det bara efter dra allting ,rengöra ,smörja upp byta olja, Min skoter bestykande dom in riktigt på en gång, dvs att jag kan köra med trimpipa:) jag kör med 400 munstycke i nu,

Fråga 6. Jag fick med 2 varnings lampor en hastighetsmätare i kmh och ett verktyg till sekundär variatorn, den är böjd i 90 grader och ser inte ut som dom gamla hedliga T-nyklarna. samt servicebok och instruktionsbok.

Fråga 7. Jag tycker att du ska åka tillbaka med skotern om den är ny! och fråga vad dom har gjort med den.

Jag hoppas att mina svar kan hjälpa dig
 

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
Sv: frågor ang 600 rr se

Hej Pelle
Jag har en vanlig 600rr och jag kan svara hur min maskin är, Kanske till nån hjälp :)

Svar på dina frågor.

Fråga 1. Min min åker ända upp om jag fjädrar ner den, Dvs inget död glapp.

Fråga 2. Boggien känns stum när den är ny och okörd, men efter att du har kört ca 1km så fjädrar den som den ska:) men den kommer fortfarnade kännas hård men den fjädrar

Fråga 3. Min luftburk satt riktigt monterat och ingen oxidation alls på skotern.

Fråga 4. Min skoter har inget glapp alls i sekundärvariatorn.

Fråga 5. Jag fick med ett lista på vad man skulle göra vid fösta service, Dom sa att den kunde jag göra själv om jag ville, och fortfarande ha garanti kvar på den:), om man kollar listan så är det bara efter dra allting ,rengöra ,smörja upp byta olja, Min skoter bestykande dom in riktigt på en gång, dvs att jag kan köra med trimpipa:) jag kör med 400 munstycke i nu,

Fråga 6. Jag fick med 2 varnings lampor en hastighetsmätare i kmh och ett verktyg till sekundär variatorn, den är böjd i 90 grader och ser inte ut som dom gamla hedliga T-nyklarna. samt servicebok och instruktionsbok.

Fråga 7. Jag tycker att du ska åka tillbaka med skotern om den är ny! och fråga vad dom har gjort med den.

Jag hoppas att mina svar kan hjälpa dig
Hej, är det en polaris IQ 600RR se eller har du en Lynx 600RR med tanke på ditt namn?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Du kan prova ställa boggiedämparen mjukare, finns ju en ratt med S-H på = soft- hard. Angående luftburksmontage så var det lika skit på min, gummina som är mellan förgasare å luftburk var inte på rätt plats. Finns även tendens att drivaxel nöter hål i luftburk på -08 ans modell. Tror knappast det är mycket bättre på -09 men jag skall kolla när jag bestyckar om min. Min har oxiderat på motor och nitar en nit är helt rostfärgad har oxiderat på styrspindlar också, men tycker polaris oxiderar mer än tex ski-doo. Fick även dra om några el kablar som gick brevid styrstången samt skulle höjjaren ha skavat hål i bromslangen om inte jag lindat den. Även starsnöret löpte mot kylslangen på min, så jag lag ett 15mm grovt plaströr från pyramiden ner till motorn som startsnöret löper i. Tar in snö i luftburken, bör tätas med silicon runt framlampor. Har även sikaflexat fast luftfiltren i motorhuven p.g.a dålig original lösning. Har även förstärkt främre saxen i boggien med ett 22 mm rör innuti det befintliga, och smört upp alla bussningar för dom är ju typ torra ! Expansions kärlet på min är även upphängt med 1 kattstrypare men jag lag dit en till :nerd: Jag tror det där var det nödvändigaste jag har att bidra med, tycker även att dom som monterar polaris skotrar och inspekterar dom borde ha en jävla smäll. För dom gör inte ett okej arbete, jag köpte inte min som en byggsats fastän för att jag gillar å skruva ! 1200kr för att dom skall kolla oljenivå i kedjehuset ev byta tycker jag är hutlöst... Btw min är en kort modell, har kört 215 miles (ca350km) och gillar skotern delvis. Har släppt balatremmarna ett steg, skotern blev lättare styrd men inte tillräckligt vass i styrning. och boggien är inte tillräckligt progressiv, så dämparna skall chimsas om. Men kanske jag blir nöjdare när jag får nöta på den ett par timmar till... Hade en rev 440 förut och där kan man säga att styrning och underrede funkade bra, iq har inget att säga till om änsålänge :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag fick med en bunt papper, service bok, variator nyckel, 2 eller 3 varningslampor, fartmätare och vinkelväxel med div tillbehör. Samt ett hjälp startsnöre att linda runt variator och starta med. Och en kontakt med 4 kablar hängandes ur..
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
sekundären är flytande "axiellt" så att den centrerar det sista åt remmen själv så det är som de ska vara.
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Variatorverktyget är ju skruvat fast i pyramiden. Omöjligt att missa?

Slacket i boggien beror litegrann på hur den står för tillfället.
Prova lägga ett vedträ eller nått liknande under främre delen av boggien och testa igen.
Sen flyttar du vedträt längst bak och testar. Då förstår du varför den gör som den gör
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Hej !
var å hämtade ut en IQ 600rr se till grabben i går. Modellen med en påbultad förlängning. Tyckte det var en bättre maskin för pengarna 44a å lite fölängd för lessnar man på att köra lång så är det ju bara att ta bort förlängningen å byta matta. Är inte så ajour på dessa nya maskiner lade av med skoter för sisådär 15 år sedan (eft. 3 njurbäckeninflammationer:shocked:) så därför har jag ngr frågor som ni ev kan ge mig svar på..

1. när den står platt på garage golvet har den som ett slekigt läge på boggien jag kan med lätt tryck trycka bakdelen ca 10cm å där stannar den därefter lyfter jag å då stannar den i det övre läget har kollat å det är en av länkarna som går emot en stopp åt ena resp andra hållet vad är denna slekmån bra för..

2. boggien ja..upptäckte att om man står på fotstegen å gungar (85kg) så fjädrar ju framvagnen lite (som den ska) men boggien är helt stum!!jag hoppade då av å gungade med hela min vikt på bakre lyftbågen å denna är ju förlängd så hävkraften blir ju enorm men..nästan stum! ska den va så jävla hård eller är det nåt mysko? Har läst om ngn här på forumet som testat en SE å tyckte boggien var för mjuk??

3. eftersom luftburken var felmonterad (tog i drivaxeln å insugsstosarna var inte inpassade i burken) så var jag tvungen att demontera denna upptäckte då att förgasarhalsarna va rejält oxiderade även motorn/förgasarna har oxid lite här å där dessa skotrar är ju kvarvarande
-09:eek:r å har stått länge så även styrspindlarna/nitaskallar har ett oxidskikt som ett grått pulver å lite missfärgning av aluminiumet. Frågan är då har eran skoter denna oxidation? är nämligen lite orolig att även inandömet tex. vevhus mm. är oxiderat..

4. När jag tog bort luftburken upptäckte jag även att sekundärvariatorn glappar. Den har ett axialt glapp på ca 2-3mm är det nåt att den ska självcentreras eller.?
märkte även ett radiellt glapp man kan mao. vrida sekundären med/motsols utan att axeln snurrar.. blir det inte slitet fort om man hoppar mm. om den redan som flongny glappar?

5. vad ingår i första servicen å är den gratis för er? min återförsäljare tar 1200kr men bjuder på dom rätta munstyckena om jag byter dessa själv!? (ingår inte både inkörnings samt originalbestyckningsmunstycken i köpet?)

6. på tal om vad som ingår vid köpet..jag fick med en liten påse med en mekanisk hastighetsmätare i miles. 2 varnings lampor å en handbok.
jag köpte samtidigt en billig barnskoter till den mindre grabben å med den fick man även med diverse verktyg (inget av kvalla men ändå..) Fråga: brukar det inte följa med ett enda verktyg tex. ett T-verktyg som man komprimerar sekundär variatorn för att underlätta rembyte, ett för att justera boggiefjädringen, en haknyckel för justering av framdämparna, å såklart en t-stiftnyckel? Jag kommer ihåg när jag köpte en ny helcross då fick man med dessa verktyg + verkstadshandbok å även en exra kolv! Men..men tiderna kanske förändras inte ett enda verktyg på en pryl för över 100 papp..:hmmmm2:

7.På tal om förändrade tider så tycker jag att det har blivit lite slarv med tanke på vad man pyntar.. fan! det är inget roligt att hitta skitigt torkpapper nerknölat vid bromsskivan. snemonterad varvräknare fladdriga (glappande) nitningar sitter till gummistroppar å dessutom för långt avstånd till ena niten så man får stäcka stroppen som ett psyk. inte ens en tändstiftnyckel medf. Det finns fästbläck med förborrade nithål mot bukplasten under variatorn men oborrat å onitat i plasten. exp-kärlet hänger i en (1) kattstrypare å ingen slang från överströmmaren. demonterade sadeln å då kom pinnbultarna med ist. för bara muttrarna.. såna här grejer ger ju ett dåligt första intryck jobbar själv som pedant mekare å kräks därför åt sånt här jävla hafsjobb. Jo jag vet att det är en racereplica men dom behöver ju inte rejsa på löpande bandet för det!! har era maskiner såna här klantiga småfel.
eller? Tack på förhand mvh/pelle
fråga1. Ingen fara, brukar bli denna effekt när balata rem fram är släppt så pass mkt att framkant på boggie tar i först (mindre skidtryck i detta läge).
Fullt normalt.

fråga2. hård el mjuk smak sak och körstil.. pröva köra den stil du använder och boggien ska lätt bottna i hård slag.. Polaris brukar rek att boggien ska sjunka ihop ca 10cm när du hoppar upp på sadeln och hoppar till ett par ggr (i från max toppläge sedan mät på bakbågen). Pröva dig fram

fråga3. Behöver inte oroa dig om oxid invändig kan garantera dig om detta

fråga4. Axiallt ska det glappa för själcentrering (dått som andra märken borde ha) Sedan har du ett litet litet spel även medsols och motsols (kedjespänningen) Men det får inte vara stor..ska vara i princip noll, Kedjespänningen måste kontrolleras ofta på högkams maskin. Släppstoppskruven spänn med fingerkraft tills det tar stopp (ta i lite) sedan släpp en kvartsvarv. klart.

fråga5. Första service handlar generellt om kontroll av åtdragningsmoment mest plus andra kontroll punkter som kedjespänning m.m.
Handlaren ska bestycka din skoter efter Dina körförhållanden höjdöverhavet, max köldgräns.. Men detta fuskas med ofta har jag märk under åren. Men efter första service gärna även före ska rätt bestycknings läggas i din skoter, prata med åf

fråga6. Nyckel till sekundären ska medfölja ..men till 600rr se vet ej säkert men till mina andra nya rmks jag köpt brukar det medfölja tändstiftsnyckel plus 1 eller 2fasta nycklar beror lite på årsmod.

fråga7. Kan bara instämma polaris har tappat mkt i kvalite tänkande..
Mest nöjd med min 05a edge rmk 700, efter den årsmod...ja det har gått utför.. synd
 

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
Nix jag kan inte hitta verkyget till sekundären nog går det ju att fixa men det känns lite som en principgrej eftersom jag fick ett så äcklat intryck när jag kollade lite närmare på maskinen.. & det radiella spelet är inte pga. kedjespänningen utan det sitter i sekundären. Eftersom jag ser att centrumbult/axeln till transen står still när jag vrider med/motsols inte så jävla mkt men ändå ett kännbart glapp som faktiskt blir ngr mm. mätt på ytterkant variatorskiva:huh: hörde att munstycken kostar runt en 50lapp å det skulle han bjuda på om jag byter dom!! vad bussigt av han...:shocked: om vi säger så här jag betalar gärna 100spänn till på servicekostnaden för att slippa skita ner mig. Men det jag funderar är.. ingår inte munstycksbytet i första servicen..fan att man inte få göra den sjäv har ju jobbat som mekare i 20år å vill helst inte att dom rör i grabbens skoter en gång till..
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Nix jag kan inte hitta verkyget till sekundären nog går det ju att fixa men det känns lite som en principgrej eftersom jag fick ett så äcklat intryck när jag kollade lite närmare på maskinen.. & det radiella spelet är inte pga. kedjespänningen utan det sitter i sekundären. Eftersom jag ser att centrumbult/axeln till transen står still när jag vrider med/motsols inte så jävla mkt men ändå ett kännbart glapp som faktiskt blir ngr mm. mätt på ytterkant variatorskiva:huh: hörde att munstycken kostar runt en 50lapp å det skulle han bjuda på om jag byter dom!! vad bussigt av han...:shocked: om vi säger så här jag betalar gärna 100spänn till på servicekostnaden för att slippa skita ner mig. Men det jag funderar är.. ingår inte munstycksbytet i första servicen..fan att man inte få göra den sjäv har ju jobbat som mekare i 20år å vill helst inte att dom rör i grabbens skoter en gång till..
Kan det redan vara glapp pga av kilen är nött ?? eller bara dålig passform.. montera en ny kil..
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Men sekundären SKA VARA GLAPP.
Kallas flytande sekundär den linjerar sig själv för att spara remmen.
Är så på väldigt många skotrar
 

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
jopp jag hörde det är nått som kommit så man slipper montera prylarna efter jigg som man gjorde på gamla skotrar. Å det köper jag men min variator glappar även radiellt.. det brukar det inte vara. Dessutom har maskinen bara gått 500meter så kilen kan knappast vara nött. Kil förresten.. är det kil eller splines på sekundär variatorns drivaxel. jag hade en gång ett litet glapp på främre drevets splines på en 4takts enurohoj å det tog inte länge så var splinesen helkassa. har det en gång blivit ett glapp så ökar det fort..
 

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
jag har nu varit en sväng ner på firman som sålt skotern för grabben skulle ju ha nåt annat styre..passade då på att fråga lite.. Han sa: ja lite slarviga är dom borta i USA du vet ju hur det är med en Harley..luftburkar mm. kan sitta lite på sniskan å dom kan ha glömt nita lite här å där. Mer får man nte för pengarna tydligen. Sedan fick jag ett sånt där fjuttigt men bra variatorverktyg. Men har letat som fn på vilket rör/stag det ska sitta när det inte används! Man tappar ju bort det om man ska ha det i fickan..
Oxiden sa han berodde på att dom stått i ett kallförråd i Norska frihamnen i ett år. men invändigt är dom behandlade me nåt jox. Det axiella glappet berodde på som ni sa självcentrering. å det radiella glappet påstod han berodde på elbacken vilket jag är lite skeptisk på.. å jag kommer ihåg när jag skulle köra hem maskinen. Då demade han el backen å när man böjade backa så slog det till i maskinen "klonk" när han sedan lade ur backen å började köra framåt så dunkade det till igen. mitt motoröra reagerade direkt å jag påpekade ska det låta så där? då sade han att det beror på elbacken å körde då fram en bit å sade hör..! nu lät det inget! han snackade om ngn. klokoppling ..:hmmmm2: men är inte en elback endast att motorn stannar å sedan startar baklänges som på en gammal messerschmitt? har han rätt eller..?

Jajja hur som helst är maskinen jäkigt bra konstruktionsmässigt enkel
old school med en motor som är lätt att hitta under huven å inget tjorvande med elektroniskt insprut å blippblopp.. precis en sån maskin som jag tycker är kul å genomtänkt att skruva i (för det lär man nog få göra..) å en design som inte liknar ngn annan.
/pelle
 
D

Draken

Jag körde 150mil med min polaris ifjol och den klonkade vid varenda i- och urläggning av elbacken,och det gick inte sönder något trots ljudet så det är nog ingen fara.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Jag körde 150mil med min polaris ifjol och den klonkade vid varenda i- och urläggning av elbacken,och det gick inte sönder något trots ljudet så det är nog ingen fara.
Har du fått någon bra förklaring till varför det ljudet uppstår?
Borde ju vara samma ljud som trådskaparen har på sin skoter..
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Har du fått någon bra förklaring till varför det ljudet uppstår?
Borde ju vara samma ljud som trådskaparen har på sin skoter..
anledningen att det smäller när man lägger i backen är att när du lägger i backen så går sekundären åt andra hållet. helix:en har 2 lägen et för frammåt och ett för bakåt. helixen har ett fast backläge så när du backar så står skivorna still på secundären.(dom snurrar men går ej isär) och efter som det är ett glapp på några cm så smäller det till men ju lägre inslagsvarv samt ju mindre man gasar ju försikigare smäller det. Men eftersom RR har inslagsvarv på 4500rpm så smäller det lite grann.
 

Attachments

Last edited:

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Tackar för svaret "aeqvist"!

Jag har hela tiden trott det hade med kedjan att göra men tänker jag efter så kommer ljudet från variatorsidan..
Så din klockrena bild förklarar allt!
Tack för det!
(då slipper man oroa sig för kedjan/dreven)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Men sekundären SKA VARA GLAPP.
Kallas flytande sekundär den linjerar sig själv för att spara remmen.
Är så på väldigt många skotrar
Ha inte få bråttom när du läser sneable.

helixen växlar tillbaka och ett litet klock uppstår.

Men att ha allt för stort glapp med och mot sol medan Sekundär axel står helt till är inte så bra.
Nu minns jag inte om det när kil eller splintes troligen kil..
Bättre se över det.. 600rr använd flitigt som hopp maskin och det kommer det visa sig om det håller eller inte..

Läse att nått kedjehus rasat på 600rr.. inte konstigt omdet är ett jätte glapp mellan sekundäraxlen och sekundär variatorn .