FR 137 och XM 146 på leden/spåret?

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag ska köpa ny snöponny till nästa säsong och har lite beslutsångest.
Just nu kör jag en 154 Freeride med S36 men jag måste tyvärr erkänna att det är för mycket matta för den körning jag mestadels gör. Egentligen vill jag bara åka lössnö men bor i Sthlm och har bara några veckors körning varje år och då är det i Västerbottens inland i ett platt område med myr och inga bra klättermöjligheter. En eller två fjällturer per år varav en runt påsk med allt vad det innebär med brist på nysnö.
Var helt inne på en 146 XM men jag vet att det blir 50/50 led och myrsurf/lyslinor och tror inte att en Summit är optimal då. BCX känns vettigt men då kommer jag att sakna piggybackdämparna och den framflyttade körställningen och styret på FR tror jag och då återstår FR 137 med Rmotion och ev FR 146 med TMotion men jag behöver egentligen inte de förstärkningarna FR har. Så, hur är 137:an på led? Någon som satt en 44's matta på sin? Eller någon som flyttat fram styrstången på sin BCX?

Hur egentligen XM på leden?

Kanske borde denna tråd ligga i köpråd?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vi snackar alltså 2014?
44mm sitter original på 2012 FR137" och det vet jag fungerar fint på led, samtidigt som dom är relativt lättbrutna (snabbfäste krängningshämmare) och tar sig fram bra i snön.
-Hur 57mm funkar på FR137 låter jag vara osagt, aldrig kört nån sån.

Skillnaden är ju således lite körställning och r-motion när vi snackar 2014 FR137" - och det kan ju aldrig göra den något sämre.

Men som det låter på din körning så är nog FR137" the shit.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Fr137 låter som rätt maskin. Även om min xm 146 går alldeles utmärkt på led nu med foxarna fram så vill man inte tokköra... sen har man inget fäste med mattan ändå...
Men den är helt underbar utanför spåret.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Ja det lutar nog åt FR137. XM 146 är ju naturligtvis mycket roligare i lössnön men då min körning innefattar mycket led och myr så kommer jag förmodligen att uppskatta Rmotion mer är TMotion.
Kanske till och med byta 57:an mot en 44:a.