frakt av 3 skotrar tips

ZnAkE

Välkänd medlem
25 okt 2005
136
0
16
Borlänge
Hej jag undrar om det finns nått bra sätt att frakta tre skotrar efter bil nån som har nått bra tips på släp..
 

Supersport

Välkänd medlem
12 mar 2005
180
0
6
ett hyffsat stort släpp sen ställer du två framåt med ena skidan utanför på varje skoter så långt fram det går, sen en skoter bakåt i mitten. om du förstår vad jag menar!
 

ZnAkE

Välkänd medlem
25 okt 2005
136
0
16
Borlänge
vi har tillgång till ett släp som man får på 2 skotrar men det ser trångt ut att få på en till men men jag får se vad som finns att låna
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
om du har skidorna utanför lastytan på dom främre skotrarna så ska det väll inte vara några problem?
samt ta bort fram och bak lämmarna.

så här lastade vi på polarns släp.
http://www.pixbox.se/pic_show_id17783314.html
dock ett stort släp men går ju att göra på ett liknande sätt på ett mindre släp.
som synes på bilen har inte vi kastat ut skidorna utanför lämmarna.
jag körde in min yamaha med skidan innanför hans skida.
sen slänger man bakändorna på dom främre skotrarna så långt ut som möjligt och backar upp den sissta imellan.

perfekt
 

ZnAkE

Välkänd medlem
25 okt 2005
136
0
16
Borlänge
tack för svar ska ska ta och forska lite i ett annat släp för det vi har får man inte plats med två skotrar i bredd längst fram...Men två om en är framåt och en bakåt
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
men släng skidorna utanför lasstytan för 100ade gången.då går det att få på två åt "rätt" håll.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
så här lastade vi på polarns släp.
http://www.pixbox.se/pic_show_id17783314.html
dock ett stort släp men går ju att göra på ett liknande sätt på ett mindre släp.
som synes på bilen har inte vi kastat ut skidorna utanför lämmarna.
jag körde in min yamaha med skidan innanför hans skida.
sen slänger man bakändorna på dom främre skotrarna så långt ut som möjligt och backar upp den sissta imellan.
RotaX447, Vad är det för inner mått på din polares släp?? både längd å bredd om du vet!?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
inte en *****ste aning;P

det är stort iaf tycker jag.
speciellt med tanke på att det är enkel axel
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sen beror det på vad du har för körkort med, om du ska dra tungt släp är det BE som krävs. Sen måste man kolla på vad maxvikten på släpvagnen är. 3skotrar blir tungt ialf.
Man kollar även på bilens vikt och hur mycket man får dra med den.
Man måste alltid veta vad skotern väger och skaffa spännband eller annat som håller för detta. Skotern eller skotarna ska sitta fast så att det klarar lastvikten i alla riktingar.
Slarvar du med det kostar det, om du blir stoppad av polisen. Om jag inte minns helt fel kan man få indraget körkort med.

Var ett tag sen man tog körkort så.

Ett tips skotern som har huven i motsatt riktning ,om vi nu säger att två är framåt som ex innan, kolla så att huvens låsningar sitter där de ska.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
inte en *****ste aning;P

det är stort iaf tycker jag.
speciellt med tanke på att det är enkel axel
tro du den är bredare än 185cm? vagnen som jag har är 185x380 om jag inte mins fel!
Blev sugen på att testa om det gick å lasta som ni gjorde på din polares.
Om du har möjlighet så kanske du kan fråga han vad det är för mått invändigt på den vagnen vi pratar om!

Tack på förhand / T
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Ska pröva att lasta 3 skotrar i en kåpvagn som är 190x400 eller 420 kanske det var, återkommer med resultat. Kan bli spännande, i värsta fall får vi lyfta bort kåpan. Viktigt att man inte får för mycket/lite kultryck..
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Viktigt att man inte får för mycket/lite kultryck..
Helt rätt, risken är väl rätt stor att man får för mycket kultryck med två skotrar fram å en bak, men det kan man juh lösa med några jeepdunkar med soppa som man ställer bak/eller där det behövs!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Dvs vanliga skitspännband på macken/biltema för en tjuga..

Hann halvvägs på dagens projekt innan vi fick reda på att det bara blev 2 skotrar. Men vagnen var 185x380 UTAN kåpa och det fick plast 2 framåt, med skidorna utanför lemmarna och det hade garanterat fått plats en kort maskin baklänges, men det provade jag aldrig. Den hade givetvis stått ut en bit, men det hade gått!
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Dvs vanliga skitspännband på macken/biltema för en tjuga..

Hann halvvägs på dagens projekt innan vi fick reda på att det bara blev 2 skotrar. Men vagnen var 185x380 UTAN kåpa och det fick plast 2 framåt, med skidorna utanför lemmarna och det hade garanterat fått plats en kort maskin baklänges, men det provade jag aldrig. Den hade givetvis stått ut en bit, men det hade gått!
Nice att det går, har aldrig provat själv! Tror jag har exakt dom måtten på min vagn.
Bara att lyfta bort kåpan då, när jag måste köra 3st skotrar! :D

annars skulle man juh kunna köpa ett släp från http://www.floeintl.com :ciao: