Framtidens skoter.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Hur kan den tänkas se ut?

Vad förväntar vi oss?

Vad utvecklas mest de närmaste åren?
 
E

ejwbegysv

Den ser nog ut som nu fast det är ju som mode, det ändras lite hela tiden..

Jag hoppas hållbarheten förbättras.

Jag tror det blir motorer med mer elektronik.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Tror dem kommer bli mer miljövänliga, vill säga dra mindre bensin :) Med tanke på allt prat om att klimathotet som pågår just nu
 
S

StoxResearch

Tvåtaktare med E85 drift... Diverse nya kompositmaterial i chassi och dylikt...
 
R

Robin

Inom 5-10år så finns antingen det ingen snö kvar under så pass lång tid att det är värt att ha snöskoter eller så lär det vara olagligt med "onödiga" koldioxid utsläpp att skotern endast kommer få användas av samerna i arbete med renar och skog där skotern kan göra nytta å dra in lite pengar till staten.

Det är då iaf min teori..
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Inte blir det några etanoldrivna skotrar, det kan jag nästan lova. E85 är ett av staten upphypat skitbränsle som aldrig kommer att ersätta bensin. Om 5-10 år går nog slädarna fortfarande på bensin, men förhoppningsvis har dom blivit betydligt snålare. Som det ser ut i dagsläget blir vätgas/bränsleceller förmodligen lösningen på transportproblemen längre fram i tiden, men än finns det nya tekniker att upptäcka.
 
Last edited:
S

StoxResearch

Gubbe:
Ja, men samma dumma politiker kan också se till att helt värdelösa alternativ fasas in, och sen vägra erkänna misstaget, :p

Jag VILL ha 2T Etanol, jag vill... Försök inte förstöra mina förhoppningar, :)
 
Last edited:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag tror inte det kommer att hända så jätte mycket på motorsidan. 4taktarna kommer att bli lättare och mer konkurens kraftiga. Sport skotrarna kommer att få bättre fjädringar mindre vikt gå tystare mm, mer mc lika än nu.
 
S

StoxResearch

Stugsittaren:
Nytromotorn är redan en helt ohygglig motor för att vara 4T... Spöar (så vitt jag vet) samtliga MC motorer i dag vad gäller Nm/L i vrid... Det är ett tecken på att motorn andas extremt bra... Jag tycker även att registret verkar vara något smalare än 4T brukligt (enligt Dyno), men fortfarande brett... Det innebär att dom satsat på ett lite smalare register för att vinna i toppeffekt...

Vad ska dom göra för att närma sig 2T från det läget? Enda sättet är att offra hållbarheten... Jag tror verkligen inte på 4T för framtiden, det är ett som är klart...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
JA alltså jag är väl inte man å svara på det. Men en bond gissning är att 4 taktarna är här för att stanna.

Som när 4takt gjorde sitt intåg i crossen, så har dom blivit bättre och lättare. Samma utveckling torde väl inte vara omöjlig på skotersidan.

Jämför vikt på en Nytro och en Mxz800. Om 10 år är den skillnaden garanterat mindre.
 
S

StoxResearch

Stugsittaren:
Man kan beskylla 4T i MX (Motocross) för allt möjligt, förutom att vara ekonomiska i inköp och drift, :p Det är inte för inte man nu ändrar reglerna för att göra 2T konkurrenskraftig igen...

Om det är en 4T MX utveckling folk vill se i snöskotrar, då är det bäst att börja tigga hos Bill Gates redan nu, :)

Jag jämför hela tiden, och 2T leder ju med enorma mängder viktmässigt... Rev XP visar var resten av 2T fältet kommer att hamna också, dvs Polaris och Arctic Cat... I och med introduktionen av XPn så har ju 4T inte tagit sig knappt nånstans relativt sett sen introduktionen...

Enligt Dynotech har en Stock Nytro 91 Foot Pound i vridmoment, vilket omräknat blir 123.4 Nm... Omräknat till Nm/L har Nytron ca 117.5 Nm/L, vilket är skitbra värden för att vara 4T, iaf om man jämför med MC...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Stugsittaren:
Vad bra att du är nöjd då, :) Bara tillräckligt många är det så funkar ju allt... Samma gäller ju med 2T... Vill ingen ha 2T så försvinner det med...

Jag tror helt enkelt inte på 4T i snöskotrar, har aldrig gjort... Det måste vara det kanske ogynnsammaste fordonet att placera en 4T motor i, av diverse skäl...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Håller delvis med dig men jag ändrade mig lite efter att ha kört FST IQ under våren. Mums vilken härlig maskin. Motionerade med en Mach Z1000 och valet skulle vara svårt för mig. Hade du frågat innan jag kört Polarisen så skulle svaret vart Mach Z alla dagar i veckan.

Men jag kör ju en 550 av ekonomiska skäl just nu och jag tycker det är en otroligt fin maskin för dom pengarna. Nästan oöverträffat och med Alkylat i tanken så stinker den inte heller. :ciao:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
skotern kommer inte att finnas, bensinen och snön kommer försvinna, eller iaf bensinen kommer bli för dyr.. och miljöpartiet kommer förbjuda allt vad skotrar heter