"Framvagnstyper" för / nackdelar

29 mar 2006
14
0
1
Hej

Vilka "framvagnar" är bäst?

Äldre Yamaha Phazer har inga triangellänkar utan brara fjäderben lutade bakåt.
Vissa arctic cat har dubbla triangellänkar.
Polaris har undre länkarmar och dessutom ett stag som går bakåt.

Såå, vad är att föredra för led och lite "off pist" körning???

Mvh Skoterköparen

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Arctic's konstuktion med dubbla A-armar är bevisligen överlägsen när alla andra tillverkare också gått över till den typen av framvagn.

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Termos, A-arms och trailarmar!!

Äldre yamaha har såkallade termos dämpare... Sitter tex på V-max, Exziter, Phazer, SRV m.m.
Denna sorts av dämpare har inte använts på länge nu, Vet dock en Skandic WT hade det några år senare. Börjar förmodligen bli lite dåliga nu, även om de är renoverade! Men visst dom kanske funkar?!
Sedan har vi A-arms framvagnen... Sitter på dom flesta nya skotrarna nu för tiden. T.e.x Nya Arctic, Revon, Reven och nya yamaha! Är vell det senaste inom framvagnar och verkar funka bra!?
Den har de den "lite" äldre modell av framvagn den som använder sig av Trailarmar.... Sitter på t.ex. Alla ski-doo ZX chassi, Pro X modellerna m.m. Ja listan kan göras lång! Dom flesta skotrarna från börjar av -90 talet kan man säga!!! Men dock aldrig på någon arctic?? Har sånna på min t.ex, och dom funkar bra tycker jag. Själva trailarmen är uppbygd för att förstärka konstruktionen men oxå att absorbera kraften från t.ex en krock! Den är byggd för att vika sig innan chassit viker sig! Ha'de

29 mar 2006
14
0
1
Okej, ingen favorit alltså, alla varianter fungerar mer eller mindre bra verkar det som.

Tack för bra svar

Mvh Skoterköparen

jeNSI

Aktiv medlem
26 feb 2005
96
0
6
kiruna
a-armar är det bästa, helt klart eftersom alla hár det nu och skotertillverkningen går ju framåt.

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Hej igen! Beskrev bara lite om några modell av framvagnarna.... antar att A-arms framvagnarna är den bästa nu! Är dock inte lita beprövade som dom me de trailarmar!! A-arms framvagnen på ski-doo är dock inte fullt utvecklad i mina ögon... Har nämligen 2 polare som kör rev som tyvärr kört på något lite hårt. Och de var inte armen eller fästet som gav vika, utan den var hela infästningen i chassit som sprack!!!! Som sagt ej färdig utvecklat.... Men de kommer vell antar jag! T.ex. Arctic dom verkar lite före med a-armarna framvagnar... men dom chansade vell på de i början på -90 antar jag och kan sin sak vid de här laget. Ha'de