Freeride 146" eller 154" hjälp!

karrlen

Medlem
7 mar 2013
10
0
1
gällivare
Tjena nu ska jag köpa ny skoter. Har funderat på Freeride 146 eller 154" men då är ju den stora frågan går 146" för mycket på rullen om du ska upp för en lite brantare backe?
Det blir ju lite jobbigt i längden om man ska fastna på rullen hela tiden.
Tacksam för snabba svar!

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Om du kommer från en Renegade så är det inget större problem.
Men vid större snödjup och brant terräng så är det skillnad precis som du säger.
En 146:a kräver att du är lite mer aktiv i din åkning och är också därför roligare skulle jag säga.
Den stora skillnaden för dig (som för mig) är att gå över till en okopplad boggie vilket gör underverk för framkomligheten i snön.

Den största nackdelen som jag ser det med en 146:a jämfört med en 154:a är på skrå.
Man måste vara med mycket mer på en 146:a för den har lättare för en så kallad "wash out" där du tappar ner bakänden och vänder rakt upp i backen vilket gör att du fastnar.

Om man finner att den stegrar för mycket går det ganska lätt få det bättre med en "rear scissor relocation" som är helt gratis.
https://www.google.se/search?q=xm+rear+scissor+relocation&safe=off&biw=1242&bih=585&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=3uRsVMSjA-LFygPbuoDYCg&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_