FST Turbo

snow man

Ny medlem
7 sept 2012
2
0
1
Hejsan jag har funderat på en Polaris FST Switchback Turbo -06,07 men har nu hört att motorn inte är bra, stämmer detta.
Funkar denna modellen bra i snön utanför leden. Jag kör kortbandare nu och har tröttnat på att köra fast!
Kom gärna med förslag på andra modeller i prisklass ca 60 000. 4-takt funderar jag på för att dom ska va snällare på bränslet om nu det stämmer.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Ska du ha en 4taktare så börjar första årsmodellen av nytro (2008) bli riktigt billiga nu, sett flera som ligger på drygt 60000 på blocket.
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
att motorn är dålig är myt, enda som bruka gå sönder är tryckkammaren som är gjord i plast, spricker oavsett om de är trimmat eller original.
leta en lite trimmad fst med lite matta så skottar du dej lös!
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Det är inte motorn på dessa maskiner som har varit lite problematisk, snarare har de gått väldigt bra just motormässigt. Dock är det mycket annat, exempelvis kabelbrott, ECU-boxar, generatorer osv.

Finns vissa som bara haft krångel med sina maskiner, medans andra kört 1000 mil utan ett enda litet problem. Så det är väl egentligen som vilken skoter som helst..
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
FST är tyngre än samma maskin med 2 takt. Jag har en FST IQ Dragon 2010 med steg 1 trim från Dahlbeck´s racing. Har kört 500 problemfria mil. Oavsett hur mycket jag gasar drar den ej mer än 1,6 liter / mil.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
FST är tyngre än samma maskin med 2 takt. Jag har en FST IQ Dragon 2010 med steg 1 trim från Dahlbeck´s racing. Har kört 500 problemfria mil. Oavsett hur mycket jag gasar drar den ej mer än 1,6 liter / mil.
Drömmen att få ner den till 1,6 l/milen om det nu stämmer, jag hade en IQ 600 H.O. -08 som i princip är 2-taktsversionen av den, och den fick jag aldrig ner till under 2,5 l/milen, uppåt 6 l/milen när man gasade på..

Har ingen uppfattning om tyngden på FST men med IQn var det aldrig några jättestora problem att få loss den.