funderar på ny hoppskoter!

Macke420

Medlem
5 jan 2011
44
0
1
kiruna
Hej! jag funderar på att köpa en ny skoter. som ska hålla för att hoppa lite högre med och inte va allt för törstig .. skulle vat roligt att köpa en hoppskoter för går ju inte att hoppa med min rmk700-01 då jag knäckte alla styrstagen på högerskida......

R

räsern

Sv: funderar på ny skoter!

Satsa på en lynx rave 550 den tål långa hopp, har en själv :) med den underbara fjädringen den är utrustad med samt har du pps boogien på den så gåre stå på hårt vet ett par personer med 550 som hakar på 600 efter leden och till och med kör snabbare! , man bör chimsa dämparna men inget måste!

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16

Nu vet jag ju inte din budget så det är lite svårt att ge några bra tips.

Om du enbart ska hoppa så skulle jag råda dig att köpa en 440 maskin, typ rev/iq eller snopro.
De har förstärkta chassien original. Då är det ju lite mer krav på att du håller efter grejerna, viss skruvvana kan vara bra att ha. Men de är dessutom billigare i inköp än en 600/700/800cc.

Ska du dock använda skotern till lite annat än bara hoppa/bomba led så kan det vara bättre att köpa något med större motor. Typ iq 600rr, Lynx re, Ski-doo rev mfl. De behöver oftast inte lika mycket uppassning som en 440 behöver. Men då är de också dyrare i inköp.

Macke420

Medlem
5 jan 2011
44
0
1
kiruna

Okej . jag vill inte köra runt i en 200km/h vill ha en maskin som går under 2L/mil blandadkörning den ska vara stadig och helst ha bra stötdämpning får inte gå för slött heller det är ju runt meter djupsnö hära.. nu har jag en 144'' matta 44 eller så var det 51 mm kammar den går bra i snön men den går ju som ett ägg ..

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16

Okej, när du nämner att det är 1 meter puder så tror jag nog inte att en 440 skulle passa nå vidare.
Hur mycket bensin som går åt bestämmer du med tummen, men under 2 liter
/milen blir nog ganska svårt på en äldre skoter.
Med den budgeten du har så skulle jag råda dig till en A-C F7 eller F6. De är nog det bästa du kan hitta för de pengarna. 325 långa, funkar klockrent efter led går att hoppa (i måttliga mängder) samt så går de riktigt bra i puder för att vara kort.
Alternativt om du hittar en billig rev, men det kan bli svårt.

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare

du skulle sikta in dig på en f5, drar lite sås, och går som ett skållat troll, billigare försäkring, och listan fortsätter

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet

Ska du hoppa så får du nog räkna med att öppna plånboken oavsett vilken skoter du har tyvärr...

Men du ska nog gå på en racingskoter av något slag med låg vikt och relativt liten motor, skotrar med stora motorer och långa mattor blir för tunga och slår i för hårt när du landar.

R

räsern

mxz 440x Tycker jag du ska satsa på isf.

R

räsern

Jo men hur pass bra är boggein på en f7a? Boggien på f7an är känd för att vara vek, Ska han ha artic skare snopro..

R

räsern

SnoPron håller ju bättre, f7an är en led skoter snopron är ju ren skotercross. Visst håller f7an till å hoppa men ska han våldshoppa så rekommenderar jag snopron

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16

Snopron är nog inte så bra då han nämnde att han kör i 1 meter puder ibland. Då blir 440 för litet..
Bästa vore ju ett snopro chassie med F6/7 motor...men det får han ej för 35k!
Han bör leta en så fin F6/7 och sedan förstärka på kritiska ställen..

Sen, skippa märkeatjafset...firecat modellerna han väldigt driftsäkra motorer.

R

räsern

Jo tänkte samma tanke med en snopro 440 med f6/7 motor, men det går inte få in en annan motor? då f6/7 är lite dyr

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
svåra krav du har, en skoter som går att hoppa långt med samtidigt som den ska gå bra i djup pudersnö, dra under 2 liter/ milen och samtidigt kosta max 35 000..
Låter som en Assault med en 550 motor typ..