Funderingar kring M 9000 Turbo ?

2 jan 2015
14
0
1
Boden
Funderar på att byta/lägga till märke inom familjen. Troligen det senare.
Har som det ser ut tänkt köpa en M 9000 2014 :wondering:..

Nu till frågorna..
Hur är dom att köra och äga ?
Hur är dom på remfronten tex ?
Är dom tyngre än tex M 7000 med monterat 190-kit ?
Nån som kört tex Yamaha Viper och jämfört kanske ?
Skulle vara trevligt att få lite tips innan man ens funderar vidare.

Mvh /Janne :ciao:
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Har haft en Själv av 13 års modell.

Hur är körstilen din? Gillar du myrsurf med öppnare klättring så funkar dem ypperligt. Fördel är om man själv väger 100kg plus.
Min var en Remätare. De fick aldrig till den och vet inte riktigt var felet var.
 
2 jan 2015
14
0
1
Boden
Idag kör jag en M-ride 2013 utan turbo.
Lättare klättringar och lite skråkörning. Inte mycket körning i skogen precis. Det blir en del puderkörning
efter kraftledningar mm. Lite allt möjligt.. Drar även kälke ibland.
Hade dom inte ändrat en hel del på 2013-2014 iom remproblemen som dom hade på 2012 ?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Okej. Då är det en rolig skoter, gärna med annan ljuddämpare så motorn får andas! Jag hade alla uppdateringar som gick men ändå åt min rem. Men vet av andra -13 som är inte alls lika hård på remmar. M1100 verkar inte gilla krypkörning i skogen, går hett då åt variatorna.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Du behöver rivare och lite extra luftning av huven. Montera variator kit å ljud dämpare samt mappning så är det sanslöst kul....allt annat känns klent.
Kört strax över 200mil på 1a remmen.
Har en xf själv, räcker åt en sydlänning.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Och borra upp ett av luftintagen. Är täckt pga av ljudnivå. Jag borrade upp då skotern fick andnöd i pudersnö. 15 remmar på 300 mil för jag.....
 
Reactions: hcrsweden
2 jan 2015
14
0
1
Boden
Låter som att det kan va en vettig maskin. Andra skidor är tydligen en vettig uppdatering.

Har mailat med Erik M på MC-express i Pite. För 14000:- = 225 häst. Ändrad motorstyrning, annat avgas, trimmad variator med viktade vikter. mm. Dom har tydligen gjort om ca 100 maskiner utan ett enda ras.
Fast Erik är ju en riktig turbo-guru. :-D Så om nån borde kunna fixa variatorn så är det nog han.

Tack för alla tips och snabba svar.
Får se hur det blir med köp. :)
 
Last edited:
2 jan 2015
14
0
1
Boden
Min Nytro brände jag remmen på vid 180 mil.. Eller rättare sagt.. Den exploderade. Blev bara småbitar kvar.
Ovanligt måste jag säga. Första remmen jag bytt på 4st Yamaha 4-T. Min första Yamma en RX-1 mountain körde jag ca 350 mil med remmen som satt på då jag köpte den. Brände remmen vid avlastning av skotern
och hade glömt handbromsen i.. ;-) Köpte en extrarem som jag aldrig behövde byta. Den tjöt i ca 50 mil men sen blev den tyst. Bytte till en nytro mtx 2009 körde den över 200 mil utan rembyte med remmen som satt på. Bytte till en ledbuss (Venture TF) med servo. Fast den körde jag 54 mil med innan jag bytte till M-riden. Så den remmen som sitter på nu är från 2006.. :-D
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Jag har ny programvara i min.
Med 4 effektlägen (220/240/260/280HK) från Patrik Löfdahl SMP i Lule.
Och det funkar bra.
Han har även ljudämpare och färdiga variatorgrejer.
 
Reactions: Tokig