Funkar 800?

Dragter

Ny medlem
16 nov 2023
1
0
1
29
Örebro
Hej!
Är på jakt efter en till skoter med egenskaper som främst lämpar sig för med när jag åker med familjen, men även lössnö när ingen sitter med bakom. Jag har läst att 600 e-tec är det absolut bästa för att slippa meka, dvs så lite strul som möjligt förutom servicen såklart.

Renegade, BC, boondocker, xtrim är några jag kikat på.

Jag tycker dock att det är svårt att hitta 600 e-tec till salu som inte är längst upp i Norrland, blir svårt med leverans.
Skulle en 800 Renegade e-tec funka lika bra som en 600? Eller ska jag gå på 600 för att det ändå är såpass stor skillnad i hållbarhet?

Tack!

EDIT: Ser att MXZ ligger ute för billigare pris, men vad är skillnaden? Är MXZ enbart för led?
Hur är Yamaha transporter 600?
 
Last edited:

Laddok

Medlem
18 nov 2023
25
0
1
23
Arjeplog
Hej!
Är på jakt efter en till skoter med egenskaper som främst lämpar sig för med när jag åker med familjen, men även lössnö när ingen sitter med bakom. Jag har läst att 600 e-tec är det absolut bästa för att slippa meka, dvs så lite strul som möjligt förutom servicen såklart.

Renegade, BC, boondocker, xtrim är några jag kikat på.

Jag tycker dock att det är svårt att hitta 600 e-tec till salu som inte är längst upp i Norrland, blir svårt med leverans.
Skulle en 800 Renegade e-tec funka lika bra som en 600? Eller ska jag gå på 600 för att det ändå är såpass stor skillnad i hållbarhet?

Tack!

EDIT: Ser att MXZ ligger ute för billigare pris, men vad är skillnaden? Är MXZ enbart för led?
Hur är Yamaha transporter 600?
En 800 kommer inte hålla lika många mil som en 600 men om den är servad och inte plågats så kan den gå flera hundra mil utan större problem. Jag hadde köpt en 800 för man får mycket bättre framkomlighet i lössnö. En mxz har väldigt dålig framkomlighet i lössnö då det är en ren led skoter men på led är den hur fin som helst
En Yamaha transporter 600 är väldigt bra på med och i lössnö och dom orkar dra tungt och är rolig att köra, vad jag har hört så är dom inte särskilt törstig
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Låter som att du bör sikta på en renegade backcountry, något smalare framvagn än vanliga och matta för lössnö, men fortfarande en väldigt potent ledskoter. MXZ är bara glömma om du vill kunna köra lite lössnö iallafall.

Visst 600an är nästan odödlig men hade ändå valt en 800. En sån skoter spöas inte lika hårt som en summit och går ändå många mil bekymmersfritt. Vad har du för budget?