Fusion 600 - 06

instant1231

Rookie sledder
28 sept 2010
19
0
0
sundsvall
hej ! jag funderar på att köpa en fusion 600 -06 har läst på forumet och hittat lite, men jag skulle vilja veta mer om lössnö egenskaper och om det är nån som vet hur det är att hoppa med den ?inga ramper eller jätte hopp, och är motorn i 600 driftsäker ?
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Kan då säga att det är riktigt mycket skoter för pengarna! Orginal med 44as matta så är dom okej! Det e ju trots allt en 307a så du ska ju inte förvänta dig allt för mig! Förlängde den jag hade till 345 och den tog jag mig fram med iaf! polaris 600a motor är nog det bästa dom har! Går som fan och min och min vän som hade en hade då inga problem! Hans skar dock med de gick på garantin för de var nått galet med den! men tills och efter det så gick den som vanligt! jag skuttade lite och jag hade då inte några problem med varken chassie elr dämpare! Men hade nog renoverat dämparna så du vet att dom är okej! Skulle lätt rekommendera den till vänner om nån skulle fråga!
 

Rupa

Välkänd medlem
12 nov 2007
128
1
18
Dalarna
Då skulle du testa den nu Bonkarn ;), var väl din jag köpte. Tunneln är nu förlängd. Hooks på styret, nya handtag samt värme. Heltrenoverade dämpare i boggin och ny rem. Samt det vanliga i serviceväg med spänd kedja, ny olja osv. Går som ett skott.

http://imageshack.us/photo/my-images/641/93353250.jpg/


Motorn är grym!, brutalt driftsäker, lyssna inte på ringen. Alla skotrar som brister i service krånglar det säger sig självt. 700/900cc var maskinerna med problem, inget en 600HO lider av. Den sticker iväg som fan och har en bra styrka. Polaris har länge kört med Liberty Twin 600. Bra försäkringspris också.

Hoppa går alldeles utmärkt!. Min är som inlägget ovan skriver "förlängd". 44 kammar ger en bra boost. Har dock en kompis som har en vanlig Fusion med 32 kammar och han är nöjd!.

Det du ska kolla om du köper en är givetvis efter sprickor i chassit men det gäller väl alla skotrar. Sen kolla så att gummit runt förgasarna är fräsha. Kan spricka, kostar en slant. Kolla remmen, kostar ca 1000:- för en ny. En a-arm kostar 2600:- om den är smälld/krökt, 1300 för en pirat utan bussningar. Vanligt att dom fått sig en smäll, det händer ;).

Får du en för priset 36-40 så tveka INTE!!. Jag betalade 1800 för att få boggidämparna renoverade och det var värt varenda krona. Skoterdämpare utsätts för både påfrestning och hårt väder. Kör du med dåliga dämpare riskerar du att kolven viker sig i dom, då är det nya dämpare som gäller mer eller mindre.
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Då skulle du testa den nu Bonkarn ;), var väl din jag köpte. Tunneln är nu förlängd. Hooks på styret, nya handtag samt värme. Heltrenoverade dämpare i boggin och ny rem. Samt det vanliga i serviceväg med spänd kedja, ny olja osv. Går som ett skott.

http://imageshack.us/photo/my-images/641/93353250.jpg/


Motorn är grym!, brutalt driftsäker, lyssna inte på ringen. Alla skotrar som brister i service krånglar det säger sig självt. 700/900cc var maskinerna med problem, inget en 600HO lider av. Den sticker iväg som fan och har en bra styrka. Polaris har länge kört med Liberty Twin 600. Bra försäkringspris också.

Hoppa går alldeles utmärkt!. Min är som inlägget ovan skriver "förlängd". 44 kammar ger en bra boost. Har dock en kompis som har en vanlig Fusion med 32 kammar och han är nöjd!.

Det du ska kolla om du köper en är givetvis efter sprickor i chassit men det gäller väl alla skotrar. Sen kolla så att gummit runt förgasarna är fräsha. Kan spricka, kostar en slant. Kolla remmen, kostar ca 1000:- för en ny. En a-arm kostar 2600:- om den är smälld/krökt, 1300 för en pirat utan bussningar. Vanligt att dom fått sig en smäll, det händer ;).

Får du en för priset 36-40 så tveka INTE!!. Jag betalade 1800 för att få boggidämparna renoverade och det var värt varenda krona. Skoterdämpare utsätts för både påfrestning och hårt väder. Kör du med dåliga dämpare riskerar du att kolven viker sig i dom, då är det nya dämpare som gäller mer eller mindre.
Ah det vare! kul att du är nöjd! Den gick ju inte dåligt iaf ! :p
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Är även jätte nöjd med min. Snabb och härlig att köra, kan dock vara lite trögstyrd.
Sitter original 28mm matta på min, har funkat ok med skulle nog sitta fint med 38-44mm.
Har även höjt styret 3" o det blev perfekt, går lika bra att sitta som att stå och köra.

Ända jag har i planerna att ändra till nästa säsong på min är att dreva ner den samt kanske nya skidor för att få den mera lättstyrd
 

johanisback

Välkänd medlem
2 nov 2013
100
2
6
Uppsala
Haha, nu har jag denna släde... XMY103. Har dock inte hunnit köra mer än ett par hundra meter..Dock så har det visat sig att min bakre bogiedämpare är gaslös :(