gänga på rembytarverktyget?

bolmhagen

Medlem
26 sept 2008
16
0
1
ärla
vad är det för gänga på verktyget jag har när jag byter remmen på en team-variator? tappade mitt i snön sist och behöver ett snarast tänkte ta och göra en av en skruv men behöver veta vilken gänga det är.eller finns det nått annat tips/knep?
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
annars kan du köpa en gängmätare finns billigt och bra på biltema
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Inte behöver man gängmätare för att se skillnad på M6 och M8, kom bara inte ihåg vilken av dom det var.. Det syns ju på en gång om hålet är runt 6mm eller 8mm, M-gäng med standard stigning är det i vart fall
 
R

Robin

Utöver det så behöver du igentligen inte heller denna skruv, skruva bara in juster bulten till max så får du bort gammla remmen, sedan är det bara att kränga på nya remmen och justera tillbak remspänningen så remmen ligger bra igen. Enklare och du slår 2 flugor i en smäll.
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
men din idiot klart som fan man ser skillnad på m6 och m8 med det är lite svårate att veta stigningen på dem det kanske är specialgäng eller fin gäng
 

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
På min RMK 800 Vertical Escape -04:a krängde jag bara på remmen när jag bytte, typ snurrade variatorn och drog på den samtidigt, är det inte att rekommendera?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Lägg i bromsen sen ta ett stadigt tag på innerskivan och dra den bakåt (mot dynan alltså) sen tar du o rycker till i remmen o tadaa remmen är lös o nu e det bara att trä av den, o lyckas du inte med det kan jag rekomendera gymet =P
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
På min RMK 800 Vertical Escape -04:a krängde jag bara på remmen när jag bytte, typ snurrade variatorn och drog på den samtidigt, är det inte att rekommendera?

Funkar det med, men blir bra mycket enklare med verktyget.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Teamen är ungefär 100ggr svårare att byta på utan verktyg än tex Polaris gamla egna variator....., (och BRPs gamla egna mfl), och på dom nyare polarismaskinerna med fast variatorskydd så vette fan om Magnus Samuelsson fixar att kränga på remmen på utan verktyg.

Ge för övrigt FAN i att vara och skruva en massa i ställskruven i onödan, dom skruvarna är gjorda i kyld trolldeg eller kanske mjukglass för dom brukar rätt ofta gå av redan första gången man rör dom, inte så ballt om den går av i skogen.....
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Gammal tråd nu men det är 1/4" UNC, inget annat. Drar du in en M6 så blir det gängfärs...
 
R

Robin

Ge för övrigt FAN i att vara och skruva en massa i ställskruven i onödan, dom skruvarna är gjorda i kyld trolldeg eller kanske mjukglass för dom brukar rätt ofta gå av redan första gången man rör dom, inte så ballt om den går av i skogen.....
Det ska då mycket till om du lyckas dra av "ställskruven" då man knappt har något motstånd alls och aldrig behöver dra den i botten, är nog ren klantighet isåfall.

Har bytt rem med hjälp utav denna skruv X antal ggr i 2år nu utan ett enda "haveri".
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Det ska då mycket till om du lyckas dra av "ställskruven" då man knappt har något motstånd alls och aldrig behöver dra den i botten, är nog ren klantighet isåfall.

Har bytt rem med hjälp utav denna skruv X antal ggr i 2år nu utan ett enda "haveri".
Tur för dig, men att det skulle vara klantigt av honom är bara bullshit. MÄNGDER av dessa ställskruvar går av hos de som har TEAM-sekundär. Det är bara att man kollar runt lite. På min förra maskin ex. så var det inga problem alls. Men på maskinen jag har nu så gick den av första gången som jag lossade låsmuttern trots att jag hade rembytarverktyget iskruvat.
En sak man kan göra är att sätta i en M6 insatsgänga och köra med en vanlig M6 plus mutter för att undvika att de går av.