Går bara under 2500varv

Pedda

Medlem
5 feb 2006
14
0
1
Umeå
har en yamaha xtc 700 -98 som gått hur bra som helst fram till för ett tag sen. var ute o körde, gasade på rätt friskt på en raksträcka o då kändes det plötsligt som om skotern dog, men den gick på tomgång.. sen har den inte gått få upp på varven mer... har gjort följande.. kollat kompression. OK, kopplat ihop kablar till gasöverbelastningsskydd (den som ska se till att den bara går på tomgång ifall vajern hängt sig) vilket ska koppla förbi den ifall nått vore paj där men ingen framgång där heller... provat en kompis cdi box utan nån skillnad. det som händer är att den är lika lättstartad som vanligt och går rent o fint på tomgång men försöker man gasa bölar den o skjuter av avgassmällar, alla tre stift blir blöta om man gasar men ser bra ut om den får gå på tomgång så bensin verkar den få på alla tre cyl. känns som det borde vara nått med tändningen men ja vet inte vad jag borde kolla mer? har pratat med flera yamaha verkstäder o dom tipsar bara om att koppla ihop kablarna till gasöverbelasthistorien.. börjar bli desperat snart... vintern går ju så fort..

tacksam för tips!
 

Pedda

Medlem
5 feb 2006
14
0
1
Umeå
jo det gör den, som vanligt på tomgång några hundra varv till upp innan den inte vill mer...
 

Pedda

Medlem
5 feb 2006
14
0
1
Umeå
det är choke på den o den verkar fungera som den ska... den går då tillbaks när man släpper den.. det går ju fint på tomgång vilket den inte gör om man ger full choke..
 

Erikzon

Välkänd medlem
1 dec 2005
160
0
16
Ett annat tips kan vara att kolla så alla förgasare lyfter trotteln och att det inte är skit i dom. Hade det felet på min v-max 500 och den ville inte gå alls.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Några långskott, men...

Testat att byta stiften?

Kollat så det inte blir överslag i tändkablarna?
Ryck ur lyset på skotern, släck lyset i garaget så det blir becksvart och testkör med huven öppen och kollar om det slår gnistor någonstans.

Kollat så att tändningen står rätt?

Rengjort gasarna helt och hållet samt kollat luftskruvar etc.?

Vatten i soppan?
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
en kompis till mig hade ungefär lika problem fast på sin legend 800 sdi, ville inte varva mer än ca 2500 , det är inte så att de är nå baggel med dömansgreppet? fast de kanske inte sitter ett sånt chip i ditt dödmansgrepp?
 

zzip

Aktiv medlem
29 jan 2006
62
0
6
malung
Pedda skrev:
har en yamaha xtc 700 -98 som gått hur bra som helst fram till för ett tag sen. var ute o körde, gasade på rätt friskt på en raksträcka o då kändes det plötsligt som om skotern dog, men den gick på tomgång.. sen har den inte gått få upp på varven mer... har gjort följande.. kollat kompression. OK, kopplat ihop kablar till gasöverbelastningsskydd (den som ska se till att den bara går på tomgång ifall vajern hängt sig) vilket ska koppla förbi den ifall nått vore paj där men ingen framgång där heller... provat en kompis cdi box utan nån skillnad. det som händer är att den är lika lättstartad som vanligt och går rent o fint på tomgång men försöker man gasa bölar den o skjuter av avgassmällar, alla tre stift blir blöta om man gasar men ser bra ut om den får gå på tomgång så bensin verkar den få på alla tre cyl. känns som det borde vara nått med tändningen men ja vet inte vad jag borde kolla mer? har pratat med flera yamaha verkstäder o dom tipsar bara om att koppla ihop kablarna till gasöverbelasthistorien.. börjar bli desperat snart... vintern går ju så fort..

tacksam för tips!
Låter som "dödmansgreppet D.E.S.S då ska den göra så som du beskriver
 

Pedda

Medlem
5 feb 2006
14
0
1
Umeå
Tror att det kan vara något knas med statorplattan. dvs tändplattan bakom svänghjulet.. har fått ohm värden från åf. o det skiljer en hel del på charge spolen, återkommer med svar när jag vet om det var det som felade...
 

Halvliter

Medlem
31 jul 2005
22
0
1
Härjedalen
Pedda skrev:
har en yamaha xtc 700 -98 som gått hur bra som helst fram till för ett tag sen. var ute o körde, gasade på rätt friskt på en raksträcka o då kändes det plötsligt som om skotern dog, men den gick på tomgång.. sen har den inte gått få upp på varven mer... har gjort följande.. kollat kompression. OK, kopplat ihop kablar till gasöverbelastningsskydd (den som ska se till att den bara går på tomgång ifall vajern hängt sig) vilket ska koppla förbi den ifall nått vore paj där men ingen framgång där heller... provat en kompis cdi box utan nån skillnad. det som händer är att den är lika lättstartad som vanligt och går rent o fint på tomgång men försöker man gasa bölar den o skjuter av avgassmällar, alla tre stift blir blöta om man gasar men ser bra ut om den får gå på tomgång så bensin verkar den få på alla tre cyl. känns som det borde vara nått med tändningen men ja vet inte vad jag borde kolla mer? har pratat med flera yamaha verkstäder o dom tipsar bara om att koppla ihop kablarna till gasöverbelasthistorien.. börjar bli desperat snart... vintern går ju så fort..

tacksam för tips!
Låter som ett problem med TORS (Trottle OverRide System eller något i den stilen). Kika i manualen om vad det är och hur du testar. Om du inte har den finns de att ladda ner här:
http://www.yamaha-motor.com/sport/service/servicehome/home.aspx

(På förgasarna där gaswiren går ner sitter en kontakt. Från den går två kablar. Koppla ihop dessa två för att se om problemet fösvinner...)
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
jag och en kompis kopplade in en nödstopp på en sxr 700 och vi to och kapade av alla kablar till nödstoppen på styret och tog dom två som dödade skotern till nödstoppen men den stista sket vi i då blev det xakt som du säger sen kopplade vi tillbaka allt som det var och hade nödstoppen i serie och då funkade allt så kolla om nån kabel har lossnat eller nåt liknande.

tror det är stöldskyddet som gör så..
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
......du har ju TORS på den där yaman.
testa att koppla ihop (med varandra) de kablar som går till förgsasar brytaren.
9ggr av 10 det taskar sej är det pga. feljustering......
skulle denna förbikoppling lösa problemet bör du reda ut om det är feljusterat, och i så fall justera rätt (beskrivs i handboken om jag minns rätt) eller om brytaren pajat (och i så fall byta den)
TORS =Yamahas säkerhets system mot bla. frusna trottlar o gasvajrar
 

stadac

Medlem
6 mar 2006
14
0
1
Lycksele
rollzo skrev:
membranen i bränslepumpen? kan ju suga bensin direkt in i vevhuset!
Kan det inte vara så att förgasarna flödar? Det gjorde de på min mxz:a, den ville inte riktigt gå bra när den kom över 3000rpm, och sköt fina avgassmällar. För problemet uppkom precis på samma sätt som du beskrev det. Skruva upp förgasarna och se till att det tätar bra, sedan är det förhoppningsvis bara att gasa.