Går ej att stänga av !

henkewfarnbo

Aktiv medlem
28 dec 2009
64
0
6
Sala
Har haft statorn på omlindning så nu startar den i.a.f men det går inte att stänga av?
Det är en ski-doo mach 1 -97 och han lindade om 2 lindningar för den 3dje såg okej ut. När jag monterade fick jag ingen gnista förren vit och röd skiftades(lindat åt fel håll?)
Spelar ingen roll vart jag jordar och det är gnista även med bara de 3 kablarna från statorn (vit,röd,sv/röd)i.

Vad ska jag göra:hmmmm:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Har haft statorn på omlindning så nu startar den i.a.f men det går inte att stänga av?
Det är en ski-doo mach 1 -97 och han lindade om 2 lindningar för den 3dje såg okej ut. När jag monterade fick jag ingen gnista förren vit och röd skiftades(lindat åt fel håll?)
Spelar ingen roll vart jag jordar och det är gnista även med bara de 3 kablarna från statorn (vit,röd,sv/röd)i.

Vad ska jag göra:hmmmm:

Råkade ut för liknade problem i fjol på en thundercat. Den gick inte att stänga av vare sig på nyckel eller dödare. Men då visade det vsade sig statorn som tjuvjordade. Ny omlindad på timmrå elbyggnad och problemet löst

Vad du ska göra är att skaffa en ny stator eller lämna in för omlindning av proffs. Timmrå elbyggnad gör dessa lindningjobb för ca 1600kr och stenbra jobb både snyggt och hållbarare än org.
 

henkewfarnbo

Aktiv medlem
28 dec 2009
64
0
6
Sala
Tackar för svaret. misstänkte nog att det va så.

Kan jag fixa något annat sätt att stänga av den? Vill ju åka lite nu när det är snö.
Sätta en brytare till triggern? Tror den heter så, givaren vid svänghjulet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Tackar för svaret. misstänkte nog att det va så.

Kan jag fixa något annat sätt att stänga av den? Vill ju åka lite nu när det är snö.
Sätta en brytare till triggern? Tror den heter så, givaren vid svänghjulet.

Jaha den går helt riktigt i övrigt? Det var underligt! Den borde gå halvtaskigt ivf.. Men koppla strömbryt till trigger eller till tändspolarna. Eller snöre till tändattar :wof:
 

henkewfarnbo

Aktiv medlem
28 dec 2009
64
0
6
Sala
Ja den går hur bra som hellst.

Frågan är om man kan sätta en bygel via stoppen till triggern och kortsluta där utan att något går sönder:hmmmm:

Hoppas du förstår hur jag menar. Från givaren vid svänghjulet kommer det 2 kablar, vit och blå kanske. Om jag kopplar ihop dom via stoppen kommer det bli kortis när jag trycker på stoppen, men jag vill inte paja givaren eller cdin därför undrar jag om någon vet!
 

henkewfarnbo

Aktiv medlem
28 dec 2009
64
0
6
Sala
Ingen som vet vad som händer ?

Jobbar på kraftvermeverk och vi brukar inte gilla kortis:push:

Får nog sätta en brytare till triggern för att kunna köra lite, tråkigt bara att inte kunna använda stoppen eller snöret.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ja den går hur bra som hellst.

Frågan är om man kan sätta en bygel via stoppen till triggern och kortsluta där utan att något går sönder:hmmmm:

Hoppas du förstår hur jag menar. Från givaren vid svänghjulet kommer det 2 kablar, vit och blå kanske. Om jag kopplar ihop dom via stoppen kommer det bli kortis när jag trycker på stoppen, men jag vill inte paja givaren eller cdin därför undrar jag om någon vet!

Sjukt fel minst sagt! Kolla alla jordpunkter på maskinen och kolla att motorn har extra jordkabel till chassi. Dra extra jord mellan chassi o motor för säkerhets skull.

Ja du får vä klippa av en av kablaran från pullsgivare, OBS bara den ena och skarva iväg den upp till stoppknappen eller till dödmansgreppet alt tändnyckel och tillbaka igen. Dvs du kortar inget,,,Blir snarare bara avbrott på den extra lååååånga kabel :)
 

henkewfarnbo

Aktiv medlem
28 dec 2009
64
0
6
Sala
Ja du får vä klippa av en av kablaran från pullsgivare, OBS bara den ena och skarva iväg den upp till stoppknappen eller till dödmansgreppet alt tändnyckel och tillbaka igen. Dvs du kortar inget,,,Blir snarare bara avbrott på den extra lååååånga kabel :)[/QUOTE]

Jo. Fast det blir lite tvärt om, stoppen sluter ju kretsen.

Det riktigt sjuka är att stoppen fungerade innan statorn lindades om.
Tycker jag har bra jord överallt.

Vet du hur dödaren fungerar? Dödar man cdin eller statorn:hmmmm:
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
har du skruvat i motorjorden som går direkt ifrån statorn?? låter juh helskumt :)
 

henkewfarnbo

Aktiv medlem
28 dec 2009
64
0
6
Sala
Alla jordningar verkar ok.

Har tagit en extra jord och provat på alla tänkbara vis.

Om man tar isär sv/vit(el.gul) som kommer från stoppen till cdin och jordar den direkt till motorn(på cdi sidan så klart) borde jag väl inte ha gnista??

Från statorn kommer sv/gul, blir sv in i cdi-box. Tog isär den kontakten och jordat åt båda håll. Vet inte vad som ska hända men gnista va de:afraid:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Något otroligt har inträffat!!! Jag har råkat ut för samma problem :eek:


Jo...Kompisarens tc 900a har haft underliga gnistproblem så tillslut vart vi tokiga och köpte helt nytt system cdi/stator från en 98 zrt 800 dvs 2 år nyare system

Fenomenet vart att den äntligen gick bra men gick inte att stämga av :cry:

Så vi fick kapa av kabeln från triggern och koppla upp den till dödaren på styret dåföst fick vi stopp på den. Men t nyckel och dödmangrepp funkar inte sålänge vi inte kopplar in dom på trigger kabeln.


Vad händer???? Blir det såhär om statorn är lindad åt annat håll?
 

henkewfarnbo

Aktiv medlem
28 dec 2009
64
0
6
Sala
Dlir tokig på det här !

Tog blå/vit från triggern och drog den via stoppen...men gnista iaf.

Provade iställe vit från triggern via stopp, då får jag ingen gnista alls:hmmmm:

Stoppslingan fungerar enl.summern.

Har samma ohm tal(233) när jag mäter bara triggern och med "nya" slingan.

Någon som har tips på stoppsätt(elektriskt)

Tacksam för svar:hello:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Dlir tokig på det här !

Tog blå/vit från triggern och drog den via stoppen...men gnista iaf.

Provade iställe vit från triggern via stopp, då får jag ingen gnista alls:hmmmm:

Stoppslingan fungerar enl.summern.

Har samma ohm tal(233) när jag mäter bara triggern och med "nya" slingan.

Någon som har tips på stoppsätt(elektriskt)

Tacksam för svar:hello:

Har du verkligen kopplat rätt? En motor kan ju inte gå om man klipper av ena triggerkabeln! Att koppla den till en brytare blir ju samma sak som att klippa av den så att säga.

Stoppknappen du kopplat den till måste/bör gå åt rätt håll så den bryter vid nerslag.
Samma sak gäller om du monterar dödmansgrepp ,,,bryta vid urdrag.
 

henkewfarnbo

Aktiv medlem
28 dec 2009
64
0
6
Sala
Ja, jag undrar också om jag verkligen kopplat rätt, ska kolla igen. Kopplade via orginal stoppslinga så man måste dra stoppen uppåt för att bryta men det borde väl inte spela någon roll.

Klart jag kan choka ihjäl den men blir inte så kul vid gashäng el dyl.