Går min 800 HO för magert...?

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Har några funderingar ang. min maskin och Octn varningar…Sitter 2012 mapp ECU och jag kör uteslutandepå 98 oktan.


Närden var helt std. fick jag aldrig felmeddelande. Nu kör jag med Y-rör, BMP-singelrör och PC5.

Fick en mapp från Dynotech, som de använde i sinbänkning för maxeffekt. Med den mappen är den helt std. Upp till 5 750 rp/moch adderar sedan 3-6% hela vägen upp till max (60-100% throttle).
Vid riktig varmkörning och sedan hårdkörningfullgas/broms (0-100-0-100-0-100% osov), så funkar mappningen kanon och maskinengår fantastiskt!

Var i fjällen nu i påsk med familjen, blev mycketpulkdragning och skjutsa barn… Föret på isarna var extremt hårda så det rulladelätt. Ofta låg varvet på runt 5 500-6 000 rp/m, med runt 20% gas.Fick känsla att den gick magert (ingen soppa adderat i det intervallet). Åkteman ut på kanterna för kylning i tyngre snö och gasade fullt ”duckade” den till och Octn lampan började blinkapå direkten.

Detta fenomen upprepade sig massor av gånger, som turvar hade jag datorn med, adderade på 5% i det registret 5-7 000 rp/m (15-60%throttle), där den kändes mager… Åkte själv ut på sjön och körde ca. 300m med 6 000varv och ca. 20% gas och gav fullt, ”duckade” ändå och Octn lampan började blinkapå direkten…

Hann tyvärr inte testa mera!!!

Nu är ju säsongen slut, men tror ni det räcker med att addera till lite till eller är något fel?

Har någon annan haft samma problem?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Mellanregistret brukar vara det snålaste från fabrik. Lägg på ganska mycket mellan 5-6000 varv, mappningen till mitt speedwerx var 10% mer på dom varven, minns inte exakt men nog kändes den också snål trots man la på soppa. Ligger man länge där så kan det nog börja spika

Skickat från min C5503 via Tapatalk
 

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Tack för snabbt svar! Ska testa addera till och prova nästa säsong med 10%, så får jag se hur det går... Får väl börja gasa hårdare med familjen annars:)!
Fick du samma fenomen med OCTN varning också, trots 98 oktan i detrta register?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tips! Ta bikemans mapp och lägg in dynotechs fullgasnr, då hamnar du rätt nära, sen är jänkarnas mappningar i regel rätt safe, tror speedwerx mappen la på 17% till 12ecu och 10 till 13s så snålt går dom!
 

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Tack för tipsen! BMP-mappen verkar grymt "fet", men jag ska kolla och jämföra med Speedwerx också och tillsammans med Dynoteh försöka få till något vettigt att testa med.
Synd bara att säsongen för min del är slut!

Kan anledningen till min OCTN vara, att den gått snålt och tenderat att spika... Systemet varnar, tändning mm justeras och den går ner i "Safety mode"?!
 

Axxel

Medlem
13 nov 2006
43
0
1
Sthlm
Nu kan jag vara ute och cykla, då det här gäller en annan tillverkare (Cutler performance)

Vid installation av deras Big bore på 800HO står följande.

after timing has been advanced by installing an advanced timing key or by using an aftermarket fuel/timing box it is critical that you do NOT cruise at 1/4 to 1/2 throttle positions (5200 to 6600 rpm) for over 20 seconds at these throttle settings as the timing curve is at its maximum advance. Long durations of cruising at high advance timing will cause detonation and or piston seizure.
Som sagt, bara en fingervisning. Men jag vill minnas att jag läst något liknande tidigare om andra maskiner. Ang "påställd" tändning vid just 5-6000 rpm.

Något att titta på iaf.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag har just kommit hem från fjällen, har dragit pulka med min maskin utan problem, pipa, portad, reeds och tändkil. Har mellan 6-8% i powercommandern vid 5-6000, min Spi pipa är dock mer högvarvig. Std maskin med bara kil lät dock plågad med pulka bakom i uppförluten! Jag har även för vana att variera gasläget.