Göteborgare behöver hjälp!

SKOTER GBG

Medlem
17 feb 2010
18
0
1
Göteborg
Hej!

Jag har en Ski Doo Formula Plus -93 och har bytt variatorrem till en dubbel ventilerad kevlarförstärkt, jag har använt numret som stod på den förra bombardier 414.6338-00 och den nya har nummer 90-138-4400 enligt Duells hemsida.

Fråga: Den nya remmen är ca 5 mm bredare och det tjuter ifrån det stora hjulet samt att remmen ibland gnisslar som en fläktrem på en bil. Är det farligt för variatorn eller kommer den nya remmen att slita in sig så att oljuden försvinner?

Ax och topfart är flera vänder bättre nu med den nya remmen, den går som tusan men jag är orolig att något kan gå sönder?

Jättesnällt om Ni kan hjälpa mig,

Mvh Skoter GBG
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Antar att ditt inslagsvarv blivit lägre också? Det beror som du kanske förstår på att den nya remmen är bredare och därför ligger an mera/tidigare. Det ska gå att justera variatorn för detta, om du har tillgång till någon servicebok står det hur man ska göra där.
 

SKOTER GBG

Medlem
17 feb 2010
18
0
1
Göteborg
Har tyvärr ingen servicebok, kan det vara skadligt?

Körde ganska länge igår och stannade 4 ggr för att känna på remmen, lagom varm men såg att remsidan mot motorn var lite nött, inte mycket men. Det känns som om det låter mer när remmen blir varmare. Vågar jag chansa och köra på?

Mvh Skoter GBG
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om möjligt flytta till Ski Doo delen här i forumet eler kanske moderator måste göra det!?, svarar i alla fall här

Har tyvärr ingen servicebok, kan det vara skadligt?

Körde ganska länge igår och stannade 4 ggr för att känna på remmen, lagom varm men såg att remsidan mot motorn var lite nött, inte mycket men. Det känns som om det låter mer när remmen blir varmare. Vågar jag chansa och köra på?

Mvh Skoter GBG
Remhöjden justerar du med att sätta dit eller ta bort shimsbrickor på sekundären, ska vara 3 st original (no 47), vid demontering så klamra ihop variatorskivorna med tvingar eller något liknande , kan vara bra att ha en extra hand också.
Not, remhöjden i sekundären avgår hur hårt remmen ligger i primärvariatorn (motorn) när du står på tomgång, lite gnissel kan det vara de första milen hursomhelst och det var ju inte en BRP originalrem du monterat nu.

Kolla även upp linjeringen av variatorerna, finns tips om det i FAQ här i Doo delen

Manualer går att hitta via brpusersclub, i alla fall t o m 1995 , stenmarksmaskin osv, microfiche via http://216.37.204.206/wps/Skidoo_OEM/Skidoo.asp

Annars en trevlig maskin för sin tid, hade en 93 som gick ett par tusen mil utan större bekymmer och den rullade fortfarande ifjol då den hamnade inom kretsen så man kan övervaka att den sköts väl:)
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Det låter som att remmen är för hårt spänd eftersom det gnisslar. Variatorn är troligvis justerad efter den slitna remmen.
Vill skotern röra sig framåt när motorn går på tomgång? Det finns en insexskruv i sekundärvariatorn som man justerar remspänningen.Den sitter precis bredvid hålet du gängar in ditt "rembytarverktyg". Skruva in=skivorna trycks isär. Remmen ska ligga något ovanför variatorskivorna.
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
För övrigt så tycker jag alltid det blir konstigt när man inte köper originalremmar.
 

SKOTER GBG

Medlem
17 feb 2010
18
0
1
Göteborg
Hej!

Nä den vill inte framåt, allt ser fint ut och remmen sticker upp en liten bit ovanför skivorna, det som oroar mig är oljudet, får kolla justerskruven, tack för hjälpen.
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
är det den dyrare ultimax remmen du har köpt? för den brukar tjuta vet dock inte om det är skadligt.
 

SKOTER GBG

Medlem
17 feb 2010
18
0
1
Göteborg
Hej, ja det stämmer, viner som en kompressor vid höga varv och gnisslar lite på tomgång när man stannar efter att ha kört en stund.

Någon som vet om det bara är att köra och var glad?

Mvh SKOTER GBG
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Det är inget farligt att det tjuter lite om remmen. Låtsas att det är en turbo och var glad :D

EDIT: Men du ska ju såklart justera variatorn rätt så att det inte tjuter, mindre slitage på remmen på så vis. Men det är inte skadligt för variatorerna att det tjuter.
 
Last edited:

SKOTER GBG

Medlem
17 feb 2010
18
0
1
Göteborg
Hej!

Jag har löst det, skruvade in justerskruven och nu går den som tusan, tack för all hjälp.

Det skall snöa idag - lördag i Göteborg, tjohooo

Mvh SKOTER GBG
 

SKOTER GBG

Medlem
17 feb 2010
18
0
1
Göteborg
Var kör du i gbg?
Hej!

Jag kör i norra skärgården, Torslanda. Helt perfekt nu när havsisen nästan är 50cm tjock + alla motionsslingor som tack vare all snö har blivit perfekta skoterleder. Än så länge så är jag ensam om skoter i Torslanda men mina polare kommer göra mig sällskap inom kort eller till nästa säsong.

Mvh SKOTER GBG
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Vad fränt. Kan ju inte vara ofta det är så bra förhållanden. Kan tänka mig att promenadstigen genom skogen ut till sillvik är fin att köra efter. Var iaf trevlig att promenera.
 

SKOTER GBG

Medlem
17 feb 2010
18
0
1
Göteborg
Vad fränt. Kan ju inte vara ofta det är så bra förhållanden. Kan tänka mig att promenadstigen genom skogen ut till sillvik är fin att köra efter. Var iaf trevlig att promenera.
Den är helt grym, vacker som få. Trodde jag skulle få mycket skäll i början men tvärtom är folk glada för att de kan promenera och åka skidor efter spåren från mattan.

Vem vet, om några år kanske vi har en skoterklubb i GBG.......

/SKOTER GBG
 
4

426H

Hej!

Jag kör i norra skärgården, Torslanda. Helt perfekt nu när havsisen nästan är 50cm tjock + alla motionsslingor som tack vare all snö har blivit perfekta skoterleder. Än så länge så är jag ensam om skoter i Torslanda men mina polare kommer göra mig sällskap inom kort eller till nästa säsong.

Mvh SKOTER GBG
Sweet, jag är uppvuxen i önnered och minns några bra vintrar i mitten/slutet på 80-talet när vi kunde åka moppe nästan ut till vinga.
:hello:
 

SKOTER GBG

Medlem
17 feb 2010
18
0
1
Göteborg
Ja visst e d bra, nu kan du åka utan problem från Björlanda Kile till Källöknippla, hela björköfjorden ligger och det är nästan mer folk på isen och fiskar nu än när makrillen går till på våren.

Senaste jag hörde var att öborna åkte moped från Lilla Varholmen till Björkö och Kalvsund, he he.

Nu har det börjat snöa rejält, GÖTT!

/SKOTER GBG