G-Type ( 1997 - 2000 ) Köpråd "Enduro"... ?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
:) Hej!

Funderar på en Lynx Enduro som 1:a skoter. De verkar få bra betyg av ägarna.
Önskemål jag har på en skoter:

- Pris ca 25000:-
- Ska fixa att dra pulka ibland.
- Vara kul att köra när jag åker ut med brorsan.
- Behöver inte ha så hemskt mkt motor.
- Gärna hyftsat bränslesnål.
- Så driftsäker som möjligt. Vill inte köpa skrot som måste lagas hela tiden.

Är en Enduro 500 rätt för mig?
Vilka årsmodeller bör jag inrikta mig på?
Finns typfel som bör kollas?
Nåt annat jag bör tänka på?

Tackar!
/ Erik
 
Senast redigerad av en moderator:

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej .
skotern du kollat på måste va perre åt dig =)
enduro 500 n går billigt å ganska bra 85 eller 90 hp

se bara till att det sitter öhlinare eller wp dämpare på den
 

Marty69

Ny medlem
15 feb 2006
2
0
1
Umeå
Hej Erik!

Jag köpte min första skoter denna vinter. En Lynx Enduro 500 Special -99

Jag är jättenöjd med den. Drar lite soppa och är billig i försäkring. 1,5-1,8 L/m betalar 1340kr helår/ helförsäkring.

Specialen har bättre ställbar fjädring.

Jag har kört 135 mil med min denna vinter och förstår inte riktigt varför jag under mitt 37 åriga liv inte köpt skoter förr. Men bättre sent än aldrig eller hur.

Huven hade lite sprickor vilket inte är ovanligt på Lynx från denna tid då de hade gelcoatbehandlig som spricker lätt men det är bara kosmetiska fel och det stör inte mig.

Otroligt lättstartad när man lär sig prima rätt.

Jag kan starkt rekomendera denna skoter.

lycka till.
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej ..

G-typ e väl inte tung,skulle tro att den väger lika lätt/tungt som motsvarande polaris
framvangnen e lätt bland dom bättre runt årsmodell 97-98,att det sen ochså sitter Riktiga dämpare på 97 års modell gör då saken inte sämmre
sen att dom har 38x320 matta e väl inte riktigt lika vanligt som en 307men den går bättre i snön än en 307a + att det e skit lätt å sätta dit en 345a
då mattan byts

....sen att den e ful e ju en smaksak.
 
Senast redigerad av en moderator:

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Varför vill du just ha en G-Type ?
 
Senast redigerad av en moderator:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Fick för mig av en annan tråd att G-Type är ett modernare chassi än Cobra.

Mats :

Vill du utveckla vad som är dåligt med Lynx ?
Jag kan inte skotrar, behöver veta innan jag slår till !
 
Senast redigerad av en moderator:

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Jag tycker de är :

* Fula
* Klumpiga
* För lågt styre
* Speciell mattlängd bland annat.

Finns MÅNGA mer skotrar att välja på i den prisklassen, Jag tycker du ska öppna ögorna och titta runt !
 
Senast redigerad av en moderator:

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej
G-typ e en bra skoter hör med dom som hafft en jag har kollat me flera som jag känner som hafft sånna å alla va skitnöjda,Min nästa blir en 670 bigpipe

på "gammla" enduron/cobran va det plåt chassie till 95/96
96 fick alla lynx alu chassie ...å började väga normalt dvs 230 kg

finns inte nått stort minus med G-typen
cassiet håller bra å motorerna håller köper du en med 583an eller 670 motor så har du bland dom bästa skoter motorerna som byggts..


btw
sen att 583an e en gammal motor spelar noll roll då rotax släppte den låg dom ca 10år före i utvecklingen...
när fick tex polaris sina VES portar ? joo ganska excakt 10 år efter rotax släppte dom på 583an 90-91
hur länge räcker ett patent ? =10 år

jag tror polaris lärde sig en läxa där,polaris elback köptes visst av rotax som har patent på den dom ville inte utveckla en egen + att dom hadde nog inte tid att vänta 10 år...
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Konstigt att Jockefors gillar den ? Nej.

Man brukar ju ofta förespråka bara positiva saker om sånt man gillar.

OCH JA jag har kört g-type många gånger.

Säger inte att nån modell är specielt bra, men man kan kika runt finns MASSVIS me skotrar i den pris klassen, ville bara underteckna det.
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Mats_ skrev:
Jag har utvecklat det i ovanstående inlägg men dom är redigerade av "2stroke"

Men jag kör igen!

Fula, Klumpiga , För lågt styre, speciell mattlängd blandannat.

Finns MÅNGA mer skotrar att välja på i den prisklassen, tycker du ska öppna ögorna och titta runt ;)
Jajjamänsan MATS

Jag har redigerat dina inlägg !

...detta då ditt "språk" inte tillför ämnet/tråden någonting !

Låt FAKTA tala och inte en massa sidosnack osv osv !



Keep up the good work !
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej ..
nää jag gillar lynx,e inne på min andra nu å dom har princip bara gått..

Den jag kör nu har gått ca 1300 mil på mätaren å jag tror den lätt fixar 500 till utan större krångel...
plockade ut min boggie i vinter å höjde den,hittade inte ett fel i min boggie
smörjde upp axlar mm å bultade i hop den ..
alla axlar,bussningar mm va frächa det syns ju att dom gått en bit över 1000 mil men det kommer att funka ett bra tag till...
jag bytte ut ca 4-5 kullager som höll på att va dåliga det va allt...

Ta en polaris indybogie från 90 som gått 1300 mil hur ser den ut ?
på min lynx sitter det plast bussningar i alla boggieaxlar iofs så skulle det inte gjort ont med oljebronsbussningar

men på tex polaris lagras axlarna direkt i boggiarmarna kröker man en axel det minsta så nyper den fasti boggiarmen och efter en vinter så e bulthålen i boggie skenorna ca 22 mm...
då skenan e i alu så e det ju jätte lätt å fixa till =)
vet inte hur många boggie skenor som jag sett som dom försökt svetsa nya fästöron på

men jag vet inte jag gillar mer å köra än å skruva,å måste man skruva så e det ju skoj om grejerna e konstruerade så det löns å repa dom =)

jag e inte hatisk till polaris dom funkar faktiskt rätt bra
(brosan har hafft en sen 90 )
å e trevliga å köra men vette f-n om jag någonsin kommer att påstå att dom e bättre än tex lynx

sen att lynx har lite traktor över sig i alla fall dom gammla 3600 å cobrorna
e sånt man antingen gillar eller ogillar..
jag gillar då grejerna känns stabila å jag vet att maskinen håller
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Varför ska vi ta en polaris boggie från 90?

Är ju massa år äldre än en G-type.

Menar inte att han ska köpa en gammal indy 500, utan det finns massor med andra modeller man kan kika på man ska inte låsa sig på en modell.


Over and out
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej ..
min 3800 är en 91a så ska jag jämföra så bör det ju bli med en polaris av samma års mod eller ska jag jämföra min 3800 med tex en prox 02 ?

Ska man köpa polaris i samma pris klass som en g-typ 25-30 000
så får du ju typ en
xc 600 max eller en polaris 500 sks

å perssonligen så föredrar jag då min 3800 före en polaris 500
dom har väldigt lite motor men dom e bra,för modligen en av dom vettigaste
skotrar polaris byggt Xc 600n e ochså väldigt vettig
allt 3 cl som polaris byggt hoppar jag över,dom har bara en modell av 3 burkar
om jag skulle kunna tänka på å det e xltn

Det hjälps inte man får jävligt mycke skoter för 25 000 i en G-Typ
köper man en 670 så synar jag vilken 2 cyl polaris för 25 000 som följer med

jag höll tex jämt med en xc 600 96-98 med min gammla 3800 i ax..vi kapp axade på ett flygfält så det va knappast att det turades för vi låg jämsides vääääldigt länge tills flygfältet tog slut

ställ upp xc 600 mot en 670 bigpipe så får vi se hur det går
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Kan bara tillägga lite kan du tänka dig ha en 3 burkad xlt, så kan du även ha en xcr.

Det måste varit STORT fel på den XC:n.
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej ..
fel på xcn njaa polarisen va en vanlig reed motor på 600 cc
med boostflaska å boysen reeds ...

min 643 har slidmatning och rave ventiler = ves som polaris fick runt 00 då rotax patent gick ut...min motor va orginal på ca 100 hp
hur många hp e det i xc 600 motorn ? typ års modell 96-97

sen tror jag att min motor e lite justerad dvs portad inte nått mycke utan det e bara snyggat till in sug å utblås säg att jag har 110 + med min portning

maskinerna bör va ganska jämmna,å det va dom skiljde inte nått efter vi dragit ca 200-300 m

rotax 583 670 motorer hänger med hysat än dom e faktiskt inte så långt efter
effektmässigt i dag
vad ligger en 04-05 600cc motor på för effekt i dag ?

sista året skidoo hadde 670n 99 tror jag den bromsade 136 hp å e visst jävligt lätta å få ut 150+ ur
så det e en bra motor
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
XC 600 - 98 har ca 105 hk.

Kan även tillägga att det inte fanns XC 600 -96.


Edge 600 -02 - ca 117 hk

Enduro 600 HO -03 - ca 115 hk

Ska rätta lite mer fel du skrivit, Polaris fick VES -98 har jag för mej inte nå 00 .


 
Last edited:

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej
tur du kan polaris bättre än jag=)
han jag kapp drog mot hadde då en vit xc 600 med typ den gammla huven
sen om det va en 98 eller 97 vet jag int =)


joo det kan stämma att ves kom 98 iomed att det fanns Rave före 90
Det e ju inte helt otroligt att rotax fick patentet 88
 

StubbRubb

Aktiv medlem
26 jan 2006
86
0
6
Ö-vik
Skulle bara vilja kommentera lite påpekanden

Jag gillar utseendet för det är lite originellt och ang lågt styre, prioriterar man stående körning eller om man inte orkar bryta omkull den så är det ju lätt fixat att höja styret jag har inga problem med höjden på styret.
Sen om det sitter orginalmattan på skotern (320) så är det inte så invecklat att göra om den till 307 eller 345 om man ska sätta på en ny matta.
Det finns nya 320 mattor att köpa fast dom är något dyrare.
Fast du kanske hittar en som det redan är gjort på.
G-typen är hållbar.
Du ska nog inte titta på en med 670 motor för den är inte så soppasnål men inte heller bland dom törstigaste heller.
 
Senast redigerad av en moderator: