Gammelvikingen har havererat! HJÄLP!

isakjonti

Ny medlem
20 dec 2013
2
0
1
Har en 88;as Viking extrautrustad med plogblad och fulldubbad matta, men nu efter endast 1800 mil så har något sagt upp sig i maskinen, eller närmare bestämt i variatortrakten. Och dessutom kräksnöar det just nu!!!

Körde runt med den (utan plogblad) för tre dagar sedan när jag flyttade runt lite höbollar (ensilagebalar, sådana där stora runda vita saker) och då funkade den utmärkt, förutom att remmen håller på att vara lite kass - bytte den ju faktiskt 2010! Nu idag, efter att ha fått tio friska liter bensin skulle all nederbörd som lagt sig på gården betvingas. Startade som vanligt på andra rycket, och vis av dåliga erfarenheter så startar jag alltid med växelreglaget i friläge, det är så jobbigt att springa efter en skenande maskin. Svingade upp 90 kilo prima norrlänning på dynan och klappade i backen.

TJONG! sa det, sedan stannade skotern. När jag försökte dra igång den så var det stumt - fast ändå inte. Eftersom det är några år sedan jag sist tittade under huven så har jag ingen aning om hur det ska se ut, men det verkar som om primärvariatorn inte växlar ner i ordning, remmen ligger kvar och gnider - det hörs väldigt tydligt när man har skotern på tomgång. Dessutom hittade jag lite skruvar och pryttlar som skallrade runt i buken, det verkar vara en bult som ska sitta på sekundären tillsammans med två brickor/distanser, men de har nog trillat ur någon gång.

Nu till mina bryderier - långt att åka för att kika på en liknande maskin, så jag frågar här istället.

På primärvariatorn så sticker axeln ut en 2-3 cm på utsidan av variatorn, ska inte den yttre skivan vandra ända ut mot bultskallen så att säga?

Saknar som sagt lite distanser och en bult på sekundären, men även om jag blåvarvar den med friläge i så rör sig inte den yttre skivan, och den växlar ner, frågan är om den 'nyper ihop' tillräckligt på tomgångsvarv ? Kan det vara det eller måste jag ta isär primärvariatorn och felsöka?

Tacksam om någon har ett liknande lik på gården och kanske kan ta ett foto av variatoruppsättningen så jag får igång aset igen!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Verkar faktiskt som att total brist på intresse av service och underhåll är det största felet här....
Det du behöver och ska göra är att plocka av locket på primärvariatorn, rengöra allt med bräkleen, trasor och tryckluft (använd skyddsglasögon för det blir skitigt) sedan kollar du att alla delar som kan röra på sig löper fritt men utan stora glapp.
Därefter så är det sekundärvariatorns tur. Lossa bulten som håller variatorn på drivaxeln, dra loss variatorn och lägg den på arbetsbänken med utsidan nedåt. Någonstans i remsmutsen sitter en låsring, lossa den och dela variatorn. Var OBS på i vilka hål fjädern sitter i. Rengör allt med bräkleen, trasor och tryckluft. Byt glidklackar! Sätt ihop variatorn och montera tillbaka den.

Kolla spelet på kedjan i växelhuset.
Kolla även hur lagret mår på drivaxeln för mattan, det som sitter nedanför sekundärvariatorn. Byt om det är slut.