Ger det effekt att porta insuget utan att köpa större förgasare?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en mkt svår fråga ! med fel portning av insuget ger motorn mindre effekt oavsett förgasare , med rätt förmodligen lite mer , åtminstone på höga varv , på låga kan de bli lite mindre ..
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
porta hellre utblåset, insugs portning är inget men ska ge sig på utan att ha stor erfarenhet. Är som odysse säger mycket svårt att få till det bra utan att tappa effekt.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de är lika lätt att porta sönder utblåset , men jämnar man till och sänker insuget 1 mm och gör samma fast höjjer avgasporten 1 mm så blir det förmodligen mer effekt på högre varv , bäst är det att bredda portarna ochså (generellt så ökar man då effekten utan att motorn varvar mer ) borde finnas utrymme för det på en så gammal motor , men slitaget på kolv och ringar blir större , med en liten breddnning märkar man ingen skillnad på slitage alls men lite till och de blir åt h-vete ...
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
blir det inge mer slitage om man höjer och sänker in o ut blåsen förutom de faktumet att den varvar mer?
och hur mycket kan man bredda utan att få ökat slitage? + har nån nåt tips till en oerfaren om hur man ska gå till väga att slipa upp dem utan att det blir ojämnheter i cylinderloppet?
 
N

N_w

allt handlar ju om att få ett bra flöde, Dom som är seriösa kör ju tester i en flödesbänk, formar om kanalerna men oftast är ju kanalerna inte så skarpa med tvära böjar i en 2t men på en bil topp t.ex där gäller det att få en fin form i kanalen.. Läs,läs och läs innan du ger dig på att porta nått.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om allt handlade om flöde som en flödesbänk mäter skulle motortrimming vara enkelt , och det är faktist förvånande hur pass lite man är hjälpt av en sån ...

de blir nästan alltid mer slitage om du slipar , kolven får mindre stöd (de optimala för den är ju inga hål alls) men om man behåller en snäll kurvatur på porten som ringarna går i (avgasporten) som ett ägg och inte 4-kantig så brukar man kunnna bredda till 65-70 % utan att slitage drar iväg , gör som N_w säger läs läs de finns säkert mkt på nätet om du söker ...
 
N

N_w

Ja flödesbänken visar ju bara hur mycket det flödar inte hur man ska porta, alla som är duktiga har ju tränat sig till kunskapen, som t.ex jens gustavsson från sävarturbo?
Ja du har alldeles rätt att det är inte lätt att trimma en motor bara för att man har en flödesbänk, kanske fick det att låta enkelt när jag skrev inlägget.. men de tycker ja inte ? berättade bara att de brukar ta användning av en sådan. Att porta är ju en hel vetenskap.. de är allt jag kan säga och att man inte ska ge sig på nått sånt som man har hört t.ex höja utblåset osv om man inte har råd att testa sig fram :)
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
btw: jag har hör hört att utblåsvägarna på en indy 400/ 500 inte är så där jätte jämnt. nån som vet var det behövs slipas upp på en sådan? är det i utloppet på cyllen eller inne i grenröret eller...osv. för det verkar ju riskabelt att slipa upp i utblåset på cyllen. eller är det de överallt
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
nu ska jag rätta mig på sista meningen: det är ju tydligen riskabelt att porta men är det nått man bör tänka på så att det inte blir riskabelt att fila upp i pipan om det nu skulle behövas
 
N

N_w

du kan inte få så hädist mycket kör me i den där 400:an, byt motor det är enklaste och billigaste sättet om du ska ha mer åka med
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
vad kan en tex 500 motor till en sådan gå på mån tro?. och måste man byta hela skiten, eller passar 500 cyllar på bottendelen på en indy?