Glapp mätare Lynx 2014

Jyrgman

Medlem
16 mar 2017
5
0
1
Östersund
Hej,
Har en Xtrim 600Ace 2014 där hastighet/varv-mätaren inte längre fungerar. Eller rättare sagt ibland fungerar hastighetsmätaren, ibland varvräknaren och ibland båda.
När man startar skotern så går båda mätarna till max för att sedan oftast lägga sig i botten. Har försökt med elektronikrengörning, och har tagit isär för att se om nån lödning är trasig, men kan inte se något fel. Misstänker ändå att något är trasigt i mätaren och tänkte därför byta den.
Kan man bara köpa en ny eller beg. mätare och testa eller kräver det omprogrammering? En ny mätare kostar runt 6000kr så det känns lite dyrt för att bara chansa. Förstår att miltalen kommer vara fel men jag tänker att jag kan fota den gamla innan byte så att allt finns dokumenterat om man ska sälja.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
De finns en viss risk "tror jag" att voltregulatorn felar. Jag känner inte till just din modell men på många andra maskiner kan varväknare och lyse lägga av om voltregulatorn lägger av alt glappar. De är mest vanligt på maskiner utan batteri men jag antar ACE har har batteri? Någ annan kan säkert svara på hur de är kopplat för instrumenten behöver DC volt för att funka. Kan hända dina instrumen är kopplat mot batteriet och då spelar de ingen roll om volt/laddregulatorn är glapp.
 

Jyrgman

Medlem
16 mar 2017
5
0
1
Östersund
De finns en viss risk "tror jag" att voltregulatorn felar. Jag känner inte till just din modell men på många andra maskiner kan varväknare och lyse lägga av om voltregulatorn lägger av alt glappar. De är mest vanligt på maskiner utan batteri men jag antar ACE har har batteri? Någ annan kan säkert svara på hur de är kopplat för instrumenten behöver DC volt för att funka. Kan hända dina instrumen är kopplat mot batteriet och då spelar de ingen roll om volt/laddregulatorn är glapp.
Tack för svar!
Japp det sitter batteri i denna och displayen lyser som den ska så det känns inte som att det är något spänningsfel. Men det kan ju vara värt att kolla iaf. Vet du möjligen vart voltregulatorn sitter?
Försökte hitta den på sprängskissen utan framgång.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Tack för svar!
Japp det sitter batteri i denna och displayen lyser som den ska så det känns inte som att det är något spänningsfel. Men det kan ju vara värt att kolla iaf. Vet du möjligen vart voltregulatorn sitter?
Försökte hitta den på sprängskissen utan framgång.
Om mätaren går igång av att du slår på tändning (motor avstängd) så lär den va kopplad mot batteri och då sperlar de ingen roll att laddregulatorn är väck. Men kolla om den laddar som den ska ändå, mät volten på batteripoler med motor igång och då bör den ladda runt 13,5v eller ett spann på 13-14v. På tomg kan de ladda dåligt typ 13 men om du varvar den till 3000 varv bör de stiga och stanna på typ 13,4-13,8v ev så högt som14v.
Jag vet inte vart voltreg/laddregulatorn sitter men de syns på brp parts sprängskisser.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kolla om du har någon spricka i glaset. Jag har precis lagat en mätare till en Summit som hade en 2 cm spricka under ramen på mätarhuset och hela den mätaren har haft fukt i sig med korrosionsskador som följd. Det är andra gången det händer på den maskinen och jag har sett ett antal till med liknande fel och gemensamt är sprickor i glaset => kommer in fukt => funkar ibland eller inte alls. Nytt glas kostar 250 spänn, nytt mätarhus över 7000:- och måste programmeras.
 

Jyrgman

Medlem
16 mar 2017
5
0
1
Östersund
Kolla om du har någon spricka i glaset. Jag har precis lagat en mätare till en Summit som hade en 2 cm spricka under ramen på mätarhuset och hela den mätaren har haft fukt i sig med korrosionsskador som följd. Det är andra gången det händer på den maskinen och jag har sett ett antal till med liknande fel och gemensamt är sprickor i glaset => kommer in fukt => funkar ibland eller inte alls. Nytt glas kostar 250 spänn, nytt mätarhus över 7000:- och måste programmeras.
Tack för tipset!
Jag ska till stugan i helgen så då kan jag passa på att kolla.