Glasögonen fryser

Duramax

Medlem
3 jan 2010
46
0
1
Långviken-Tavelsjö-Lycksele
Har kört skoter å cross sen man var liten,men aldrig haft problem med brillor som "isar".har alltid kört med scott mod 89,men ifjol prova ja med nå ventilerade enduro tro ja dom hette.men det går bra ett tag,sen fryser dom i överkant,störande nånting.kan det va att dom inte sluter tätt mot hjälmen eller vad?eller har man för varma kläder på kroppen?

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
har enduro glas jag med, dubbel och har samma fel fattar inte tror som dig Duramax, inte sluter alt kläder blir för varmt på något sätt.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag har dubbelglas.. Trodde först det var nåt fabrikationsfel! Men kanske inte ändå nu då, när fler verkar ha samma problem.. Min is bildas mellanglasen.. På samma ställe varje gång..

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
jag ha likadana glasögon gjorde så hela tiden ! sen tappa jag dom i garaget och dom låg där i 2 vackor sen dess har de inte vare en ända is eller imm fläck på dom :O ahha konstigt ja XD

Duramax

Medlem
3 jan 2010
46
0
1
Långviken-Tavelsjö-Lycksele
ja asså nu i helgen va vi ute å körde,fick lov å ha me mig 2 par brillor,å d va bara nåra minus ute.provade å värma dom under huven då vi stod still å sånt,funka en stund,men sen samma sak igen.å d va int bara jag som fick så,utan alla me hjälm fick så.finns det ingen som har en klockren förklaring för oss??:)

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Ta in glasögonen och se till att dom torkar ordentligt, skulle gissa på att ni har fukt mellan siktskivorna!

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Mina immar nästan direkt när jag stannar, sedan fryser de, sjukt irriterande..
Kan det inte vara så att man har råkat kladda på insidan av linsen, så att imskyddet har försvunnit?
Hört att man kan lägga ett tunt lager yes diskmedel så ska de hjälpa?
Någon som har testat det?

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Mina immar nästan direkt när jag stannar, sedan fryser de, sjukt irriterande..
Kan det inte vara så att man har råkat kladda på insidan av linsen, så att imskyddet har försvunnit?
Hört att man kan lägga ett tunt lager yes diskmedel så ska de hjälpa?
Någon som har testat det?
På glasrutor kan man stryka ut tvål för att förhindra imma, så nog borde det funka på goggles också!

Edit: somsagt! http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=22297

StefanCFH

Medlem
6 jan 2010
22
0
1
Gävle
Lider av samma trista fenomen, vet inte om det är mig eller gogglesen det är fel på! Förmodligen mig. Har ett par Scott enduro med dubbelglas. Några tips som hjälpt mig:

*Se till att ha glasögonen tight emot ansiktet. Jag får lirka in mina i hjälmen, blir avsevärt bättre.
*Ta av hjälm/goggles direkt man stannar.
*Smeta in med diskmedel, torka med torrt papper men se till att det blir ett tunnt skikt kvar.
*Vid isbildning, ta en paus och lägg dem under huven i närheten utav t.ex. grenröret, tinar mycket snabbt.
*Ha torrt hushållspapper med sig att torka med.
*Förvara varmt så att ev fukt emellan glasen (om man har dubbelglas) dunstar.

//Stefan

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Har kört skoter å cross sen man var liten,men aldrig haft problem med brillor som "isar".har alltid kört med scott mod 89,men ifjol prova ja med nå ventilerade enduro tro ja dom hette.men det går bra ett tag,sen fryser dom i överkant,störande nånting.kan det va att dom inte sluter tätt mot hjälmen eller vad?eller har man för varma kläder på kroppen?

har du nåt täckande för mun och näsa? luften du andas ut stiger som vattenånga upp till glasögonen, där det sedan fryser p.g.a. kylan, sjukt jobbigt! bytte glasögon 3 gånger på 1 timma igår!

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
man kan åka till månen men inte göra immfria glasögon. vi har provat massa olika glasögon vissa funkar mindre bra än andra. jag tror det beror mycket på hjälmen och hur mycket man svettas. en utav oss tog bort skärmen på hjälmen så funkade det mycke bättre sen att det såg ut som han var med tv-serien i en annan del av köping är en annan sak (han får parkera liten bit i från oss)

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hade halvmask som satt i hjälmen förut. Då tog andningsluften ibland en omväg upp i glasögonen. Med den nya neoprenmasken har jag inte haft några speciella problem.

komandoran

Medlem
19 jan 2010
8
0
1
Delsbo
:eek::hahaha:hahaha!!
man kan åka till månen men inte göra immfria glasögon. vi har provat massa olika glasögon vissa funkar mindre bra än andra. jag tror det beror mycket på hjälmen och hur mycket man svettas. en utav oss tog bort skärmen på hjälmen så funkade det mycke bättre sen att det såg ut som han var med tv-serien i en annan del av köping är en annan sak (han får parkera liten bit i från oss)

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Kör med exakt samma brillor. Har genomlidit samma problem, tills jag läste om ett tips här på forumet om tejp!

Tejpa för ventilations-hålen under ögonen! Fungerade klockrent!