Håller skotern för att hoppa med?

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Hej!

Jag har en Ski-Doo MXZ 600 -99 som jag har lyckats böja båda främre nedre stagen som går från trailingarmen till chassit. Detta hände när jag gjorde ett mindre hopp på ca. 3-4 meter (alltså inte långt eller högt).
Har även kört i lössnö (inte alls nå fort) och for in i en stubbe vilket ledde till att jag knäckte trailingarmen.

Blir därför tveksam efter att ha reparerat detta för antal pengar om man vågar hoppa, burka och leka nå mer?

Tråkigt om jag måste börja köra som en gubbe efter lederna och inte våga köra ut på sidan för skräcken att köra in i något som döljer sig under snön.

Vad har ni för erfarenheter? håller inte prylarna för lite körning? :rolleyes:
 

Kefforockmackan

Aktiv medlem
9 jan 2007
52
0
1
Björklinge
Smakar det så kostar det. Ju mer man leker ju mer risker tar man sen är det ju upp till dig om du måste övergå till strikt ledkörning på platser med minst 3m snö eller om lösnö åkning är värt än och annan trailingarm. Helt riskfritt kommer det hur som helst aldrig att bli.
Vad det gäller hoppningen så går det säkert att förstärka/bygga om skotern så den blir mer lämpad för ändamålet men på det området är inte jag så vidare värst hemma...

Mvh Mackan
 

john deere 340 power1

Semi PRO sledder
30 okt 2006
141
0
0
ystifinland
www.badassboys.net
alla skotrar kan ju gåsönder men dom håller ju klart bätre om man inte hoppar eller påfrestar allt för mycket. men det låter som du har ganska otur. men det kan ju vara att det eär den som har kört den tidagare som har kört ganska hårt. om inte du är den först ägaren dvs.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
"Jag har en Ski-Doo MXZ 600 -99 som jag har lyckats böja båda främre nedre stagen som går från trailingarmen till chassit. Detta hände när jag gjorde ett mindre hopp på ca. 3-4 meter (alltså inte långt eller högt).
Har även kört i lössnö (inte alls nå fort) och for in i en stubbe vilket ledde till att jag knäckte trailingarmen."

Mystiskt att dom böjdes av ett sånt hopp, borde ju palla det. Om dämparna bottnade rejält kan jag fatta det... men inte annars.
Jag har böjt två trailingarmar på två olika skotrar. Det krävs inte mycket för att dom ska böjas, medveten konstruktion för att inte skada chassit antar jag.
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
"Jag har en Ski-Doo MXZ 600 -99 som jag har lyckats böja båda främre nedre stagen som går från trailingarmen till chassit. Detta hände när jag gjorde ett mindre hopp på ca. 3-4 meter (alltså inte långt eller högt).
Har även kört i lössnö (inte alls nå fort) och for in i en stubbe vilket ledde till att jag knäckte trailingarmen."

Mystiskt att dom böjdes av ett sånt hopp, borde ju palla det. Om dämparna bottnade rejält kan jag fatta det... men inte annars.
Jag har böjt två trailingarmar på två olika skotrar. Det krävs inte mycket för att dom ska böjas, medveten konstruktion för att inte skada chassit antar jag.

Tja hoppet i fråga ingen fara för någon maskin.... med tanke på att jag fick en stridsgiss som våran grissly aktiv att hoppa 3 meter utan skador på maskinen (dock 5:a på richterskalan).

Det som dock slår mig är hur såg landningen Ut ?
Det är samma sak med hopps om med hastighet.... farten dödar inte det är det plötsliga stopet som gör det :)

Så jag kan tänka mig ett hopp som är 1 meter högt och 4 meter lågt men som slutar med en över rotation framåt och rakt in i en upförslutning så skulle ett eller flera stag kunna få sig en knäck.

Att trailingarmar är veka som rispapper tycker då inte jag är någon hemlighet..... har sett så fulständigt patetiska trailingarms skador på skotrar så man tycker att fabrikören borde skicka ut 2 nya per år till alla som någonsin köpt en maskin med dom på.


Så tyvär kan jag säga som något tidigare sa.... smakar det så kostart det.
 
R

Robin

nog ska skoter palla betydligt större hopp än det är... tom min xcr 600 -95a pallar lugnt 10m hopp utan några som helst bekymmer i dålig landning (landningen var kort och ganska platt)...

kan ju varit så att förra ägaren våldat som f*n med den å det som är orsaken?
 

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Har kollat på bilder på skotern innan detta hände och ser att båda armarna är lite böjda. Förmodligen har dessa varit böjda från förra ägaren som förmodligen har riktat dem vilket i sin tur leder till att de har tappat styvhet. Fick tag i ett par begagnade på Storumans skoterskrot till ett riktigt bra pris 250:- för båda. Trailingarmen fanns som pirat "DUELLS" hos ÅF för 870:- så jag kom undan ganska billigt.

Nu är det bara ut å gasa igen. Sånt som händer får man intala sig (vägra gubbkörning)!